Запитання
Чи існує строк давності для застосування фінансових санкцій за порушення трудового законодавства?
Відповідь
Для кращого розуміння особливостей застосування штрафних санкцій, варто звернутися до листа Держпраці від 29.12.2017 р. № 12291/4/4.1-ДП17.
Статтею 265 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП України) передбачено, що посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
Юридичні та фізичні особи – підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу у випадках, передбачених ч. 2 ст. 265 КЗпП України.
Про інші порушення у сфері охорони праці та відповідальність за них читайте в статті Адміністративна та кримінальна відповідальність фахівця з охорони праці: судова практика.
Зазначені штрафи є фінансовими санкціями і не належать до адміністративно-господарських санкцій, визначених главою 27 Господарського кодексу України.
Штрафи, зазначені у ч. 2 ст. 265 КЗпП України, накладаються у порядку, встановленому постановою Кабміну від 17.07.2013 № 509. Відповідно до неї штрафи накладаються:
- головою Держпраці;
- заступниками голови Держпраці,
- начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції);
- начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками;
- керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об′єднаних територіальних громад та їх заступниками.
Штрафи можуть бути накладені на підставі:
- рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації;
- акта про виявлення під час перевірки суб’єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу, виконавчого органу міської ради міста обласного значення та сільської, селищної, міської ради об′єднаної територіальної громади;
- акта документальної виїзної перевірки ДФС, її територіального органу, в ході якої виявлені порушення законодавства про працю.
Дізнайтеся, як укласти договір підряду, який не визнають трудовим
Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю затверджений постановою Кабміну від 26.04.2017 № 295. Зазначеним Порядком не передбачено і не встановлено період, за який може здійснюватися інспекційне відвідування.
Статтею 16 Конвенції Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості і торгівлі, ратифікованої Законом України від 08.09.2004 № 1985-IV, передбачено, що інспекції на підприємствах проводяться так часто і так ретельно, як це необхідно для забезпечення ефективного застосування відповідних правових норм.
Таким чином, строки застосування штрафних санкцій відповідно до ч. 2 ст. 265 КЗпП України, чинним законодавством не встановлені.
Нагадуємо, листи Держпраці не є нормативно-правовими актами та мають інформаційний, рекомендаційний характер.