План локалізації і ліквідації аварій для об’єктів підвищеної небезпеки

75
Суб’єкти господарської діяльності мають розробляти і затверджувати план локалізації і ліквідації аварій (далі – ПЛАС) для кожного об’єкта підвищеної небезпеки, який вони експлуатують або планують експлуатувати.

Базовими нормативними документами, що визначають правові, економічні, соціальні та організаційні основи діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки, захистом життя і здоров’я людей та довкілля від шкідливого впливу аварій на таких об’єктах та запобігають їх виникненню, обмеженню і ліквідації наслідків, є Закон України «Про об’єкти підвищеної небезпеки» від 18.01.2001 № 2245-III, Кодекс цивільного захисту України, затверджений Верховною Радою України 02.10.2012 №5403-VI, Порядок розроблення планів діяльності єдиної державної системи цивільного захисту, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 09.08.2017 № 626.

Відповідно до Закону «Про об’єкти підвищеної небезпеки» потенційно об’єкт підвищеної небезпеки – це об’єкт, на якому використовуються, виготовляються, переробляються, зберігаються або транспортуються одна або кілька небезпечних речовин чи категорій речовин у кількості, що дорівнює або перевищує нормативно встановлені порогові маси, а також інші об’єкти як такі, що відповідно до закону є реальною загрозою виникнення надзвичайної ситуації техногенного та природного характеру.

План локалізації і ліквідації аварій для об’єктів підвищеної небезпеки Читайте також: Небезпечні та шкідливі виробничі фактори

Такі об’єкти ідентифікують відповідно до кількості порогової маси небезпечних речовин (це нормативно встановлена маса окремої небезпечної речовини або категорії небезпечних речовин чи сумарна маса небезпечних речовин різних категорій). Нормативи порогової маси небезпечних речовин встановлює Кабмін. На основі ідентифікаційних даних Кабмін затверджує класифікацію об’єктів підвищеної небезпеки і порядок їх обліку.

Законом також зобов’язано суб’єкти господарської діяльності готувати і подавати до місцевих органів виконавчої влади декларацію безпеки об’єкта підвищеної небезпеки. Подання такої декларації або іншої звітної документації не звільняє суб’єктів господарської діяльності від державного нагляду і контролю за їх діяльністю.

Процедура ідентифікації об’єктів підвищеної небезпеки здійснюється згідно з Порядком ідентифікації та обліку об’єктів підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956. Його дія поширюється на всіх суб’єктів господарювання, у власності або користуванні яких є об’єкти, де можуть використовуватися або виготовляються, переробляються, зберігаються чи транспортуються небезпечні речовини, а також на всіх суб’єктів господарювання, які мають намір розпочати будівництво потенційно небезпечних об’єктів.

Під час проведення ідентифікації для кожного потенційно небезпечного об’єкта розраховується сумарна маса кожної небезпечної речовини із зазначених у нормативах порогових мас індивідуальних небезпечних речовин або кожної небезпечної речовини, яка за своїми властивостями може бути зарахована до будь-якої категорії або до декількох категорій небезпечних речовин згідно із зазначеними нормативами.

Що стосується паспортизації цих об’єктів, то така процедура врегульована Положенням про паспортизацію потенційно небезпечних об’єктів, затвердженого наказом від Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 18.12.2000 № 338.

Форма паспорта потенційно небезпечного об’єкта повинна відповідати виду господарської діяльності окремого об’єкта (1НС – підприємство, 2НС – вугільна шахта, 3НС – гідротехнічний об’єкт, 4НС – кар’єр, 5НС – автозаправна станція, 6НС – сухопутний тунель, 7НС – міст, віадук, шляхопровід, 8НС – залізнична станція, 9НС – магістральний трубопровід, 9аНС – відгалуження від магістрального трубопроводу).

Відповідно до Закону України «Про об’єкти підвищеної небезпеки» (ст. 11) у порядку реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру суб’єкт господарської діяльності, а також деякі підприємства (перелічені у ч. 5 ст. 10 цього Закону) одночасно з розробленням декларації безпеки розробляють і затверджують план локалізації і ліквідації аварій для кожного об’єкта підвищеної небезпеки, який вони експлуатують або планують експлуатувати.

Загальні вимоги до організації техногенної безпеки на підприємствах та на небезпечних територіях, які є обов’язковими для виконання керівниками та посадовими особами органів влади, підприємств і організацій всіх форм власності, а також фізичними особами, встановлені Правилами техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затвердженими наказом МНС від 15.08.2007 № 557.

Цими Правилами, зокрема, передбачено: якщо обов’язки щодо забезпечення техногенної безпеки на підприємстві не обумовлювались договором чи іншими угодами, відповідальність за забезпечення техногенної безпеки покладається на керівника об’єкта, тобто на посадову особу, на яку функціональними обов’язками або статутом покладені функції щодо його управління (п.п. 1.3., 2.1. Правил). Безпосередньо на керівника об’єкта також покладено обов’язок щодо розроблення та затвердження ПЛАС (п.п. 3.1. та 3.1.1. Правил).

Метою прийняття ПЛАС є планування дій (взаємодії) персоналу підприємства, спецпідрозділів, населення, центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо локалізації і ліквідації аварій та пом’якшення їх наслідків. ПЛАС повинен охоплювати всі рівні розвитку аварії, які встановлені в процесі аналізу небезпек, він розробляється з урахуванням усіх станів підприємства: пуск, робота, зупинка і ремонт.

До 2012 року в Україні діяло Положення щодо розробки планів локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій, затверджене наказом Комітету по нагляду за охороною праці України від 17.06.1999 № 112. Однак, згідно з Висновком Міністерства юстиції України від 13.11.2012 № 1/106 Положення було виключено з державного реєстру чинних нормативно-правових актів.

Незважаючи на це, використання окремих норм чинного до 2012 року Положення при розробці суб’єктами господарської діяльності ПЛАС можливе, якщо він не суперечать чинному законодавству України.



Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

ЖУРНАЛИ ДЛЯ СПЕЦІАЛІСТА З ОХОРОНИ ПРАЦІ





© Служба охорони праці, 2018. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Свідоцтво про державну реєстрацію
КВ 14788-3759 Р від 17.06.2008


  • Ми в соцмережах
... це як сніг на голову!

Не скачується? А Ви зареєструйтеся і спробуйте ще раз!

Витратіть на РЕЄСТРАЦІЮ лише 57 секунд і СКАЧУЙТЕ шпаргалки для спеціаліста з охорони праці, інструкції з охорони праці, журнали реєстрацій інструктажів без обмежень.

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
і скачаю все
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Стаття призначена для професіоналів!

Підтвердіть, будь ласка, свій статус професіонала, пройшовши швидку реєстрацію. Після цього Вам будуть доступні:

• професійні матеріали сайту;

• шпаргалки для безпомилкової роботи;

• вебінари та презентації від найкращих експертів з охорони праці.

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
і продовжу читання
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль