Профілактика стомлюваності водіїв: організація робочих місць, режиму праці і відпочинку та правильного харчування

1073
На території України щодоби реєструється понад 400 ДТП, деякі з них із смертельними наслідками. В цій статті розглянемо головні причини ДТП та методи їх профілактики в розрізі покращення умов праці водіїв.

Причини ДТП

Головними причинами ДТП в Україні є наступні:

  • перевищення швидкості;
  • порушення правил дорожнього руху;
  • водіння у нетверезому вигляді;
  • перевтома водіїв при тривалій безперервній робот;
  • наявність інших несприятливих супутніх факторів.

Керування автомобілем – це робота, яка вимагає максимальної концентрації уваги та передбачає збільшене навантаження на органи почуттів людини.

Праця водія являє собою поєднання фізичної і розумової роботи і потребує від нього фізичної, психічної витривалості і пристосовності. При цьому людина не завжди знаходиться у належній фізичній формі і психічному стані.

Профілактика стомлюваності водіїв

Після декількох годин роботи з'являються перші ознаки втоми, які, однак, не свідчать ще про збільшення небезпеки при управлінні автомобілем. Виникнення деякої втоми є природним. Але якщо час роботи водія починає перевищувати встановлені норми, то збільшується вірогідність потрапити у ДТП.

Профілактика стомлення проводиться за кількома напрямками, основними з яких є:

Мікроклімат робочого місця водія

Важливе значення мають мікрокліматичні показники в кабіні водія. Температура повітря в кабіні визначається температурою зовнішнього повітря і тепловиділеннями двигуна.

Найбільш сприятливою є температура повітря 18-20 °С.

Знижена температура повітря негативно впливає на роботу м'язів, знижує швидкість і точність рухів, отже, водій допускає більше помилок.

В умовах підвищеної температури повітря водій швидше стомлюється, в нього знижується увага та сповільнюється реакція.

Нормальна вологість повітря повинна бути у межах від 30% до 70%.

Профілактика стомлюваності водіїв: організація робочих місць, режиму праці і відпочинку та правильного харчування Читайте також: Оцінка умов праці

Шум та вібрація на робочому місці водія

Несприятливий вплив на працездатність людини може надавати також шум і вібрація.

Показники вібрації зростають при:

  • збільшенні швидкості руху автомобіля;
  • погіршенні стану дорожнього покриття;
  • зменшенні корисного навантаження.

Під впливом шуму та вібрації відбуваються наступні процеси:

  • погіршується зорове сприйняття;
  • знижується увага;
  • уповільнюються реакції;
  • знижується точність дій.

Тривала дія на людину шуму та вібрації викликає стомлення, головний біль.

Для зниження шуму та вібрації в кабіні автомобіля проводиться:

ретельна підгонка частин кабін,

  • ізоляція двигунів;
  • звукоізоляція дверей;
  • щільна підгонка скла вікон;
  • амортизація підвісок тощо.

Для зменшення коливань кузова на деяких автобусах застосовують пневматичну підвіску коліс, у якій як пружні елементи служать гумокордні повітряні балони. Така підвіска забезпечує автобусу плавність ходу і цим знижує стомлюваність пасажирів і водія.

Вплив розташування водія на робочому місці

Великий вплив на роботу водія надає правильна його посадка за кермом автомобіля на сидінні кабіни, яке визначає його «спокійне положення в стані готовності».

При правильній посадці:

  • водій повинен сидіти прямо, а його спина повністю прилягати до спинки сидіння;
  • ноги мають легко діставати до педалей;
  • руки, що лежать на рульовому колесі, повинні бути злегка зігнуті в ліктях;
  • спинка сидіння повинна мати певний нахил, щоб сила тяжіння тіла найбільш вигідно розподілялася на сидіння і спинку, а м'язи стегна були максимально розслаблені. Зайвий нахил спинки погіршує видимість дороги і ускладнює керування автомобілем.

Профілактика стомлюваності водіїв: організація робочих місць, режиму праці і відпочинку та правильного харчування Дізнайтеся більше: Атестація робочих місць за умовами праці

Організація режиму праці та відпочинку водія

Головним завданням раціональної організації режиму праці водія є досягнення і підтримка протягом робочої зміни високої ефективності праці зі збереженням здоров'я водія.

Різні варіанти організації праці водія передбачають загальний місячний баланс робочого часу в 178 робочих годин:

  • при 5-денному робочому тижні нормальна тривалість зміни визначається правилами внутрішнього трудового розпорядку або графіками змінності з таким розрахунком, щоб загальна тривалість робочого часу за тиждень не перевищувала 41 год;
  • при 6-денному робочому тижні нормальна тривалість зміни не може перевищувати 7 год в звичайні дні і 6 ч в передвихідні і передсвяткові дні.

Для забезпечення безпеки руху після 3 годин роботи водію потрібно здійснити 15-хвилинну перерву, і після трьох наступних годин безперервної роботи необхідно робити 30-хвилинну перерву для відпочинку.

Щоденний міжзмінний відпочинок (перерва в роботі між закінченням однієї зміни і початком наступної зміни), повинен бути не менше подвійної тривалості роботи в попередню зміну. Щотижневий безперервний відпочинок при 5-ти або 6-денному робочому тижні повинен становити не менше 42 годин.

Загальним вихідним днем є неділя. Другий вихідний день при 5-денному робочому тижні встановлюється графіком роботи автотранспортного підприємства. Для забезпечення безперервної роботи рухомого складу допускається надання водіям вихідних днів в різні дні тижня відповідно до графіка змінності.

Організація харчування водія

Правильно організоване харчування має для водія важливе значення, тому що при порушенні режиму і якості харчування порушується психічна діяльність людини і швидко наростає стомлення.

Добова калорійність харчового раціону водія (в середньому 3500 ккал) при 3-разовому харчуванні орієнтовно повинна розподілятися наступним чином:

  • сніданок – 30% добової калорійності;
  • обід – 45-50%;
  • вечеря – 25-20%.

Залежно від пори року та зовнішньої температури калорійність розподіляється таким чином:

  • в умовах жаркого клімату в літній час, коли відзначається відсутність апетиту, калорійність обіду повинна бути зменшена до 35-40% і ввечері збільшена до 35-30%.
  • в умовах холодного клімату та взимку розподіл добового раціону від звичайного не відрізняється.

У якісному відношенні харчовий раціон повинен містити живильні речовини, необхідні для організму: білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі і вітаміни. Вітаміни повинні обов'язково входити в будь-який раціон харчування. Так, при нестачі в їжі вітаміну А знижується здатність водія бачити предмети вночі (в сутінках). Вітамін А міститься в печінці тріски, яйцях, коров'ячому маслі і інших продуктах. Останнім часом встановлено, що вітамін С активно впливає на швидкість реакції, що є надзвичайно важливим для водія.

Питний режим водія

Велике значення для збереження високого рівня працездатності водія має дотримання питного режиму. Добова потреба людини у воді (близько 2,5 л) може змінюватися в залежності від різних умов (пори року, температури повітря в кабіні, характеру роботи і ін.).

Надмірне вживання водієм в поїздках води веде до:

  • перевантаження організму рідиною,
  • порушення водно-сольового балансу,
  • ускладнення роботи серця,
  • зниження працездатності.

Для вгамування спраги варто користуватися термосом з холодною, краще підкисленою або мінеральною водою. Подолає спрагу також гарячий чай, особливо зелений.

Фізичні навантаження для водіїв як профілактика захворювань

Тривалий малорухливий стан водія в період роботи може викликати різні функціональні порушення, тому фізичні вправи та заняття спортом для водія автотранспорту мають особливе значення.

Рекомендовано:

  • спортивні ігри,
  • легка атлетика,
  • плавання,
  • ранкова гігієнічна гімнастика,
  • різні фізичні розминки під час перевезення.

Виконання усіх профілактичних заходів сприяє поліпшенню стану здоров'я водіїв і , як наслідок – зниженню рівня травматизму на дорогах.

За матеріалами Управління Держпраці у Миколаївській області



Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

ЖУРНАЛИ ДЛЯ СПЕЦІАЛІСТА З ОХОРОНИ ПРАЦІ





© Служба охорони праці, 2018. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Свідоцтво про державну реєстрацію
КВ 14788-3759 Р від 17.06.2008


  • Ми в соцмережах
... це як сніг на голову!

Не скачується? А Ви зареєструйтеся і спробуйте ще раз!

Витратіть на РЕЄСТРАЦІЮ лише 57 секунд і СКАЧУЙТЕ шпаргалки для спеціаліста з охорони праці, інструкції з охорони праці, журнали реєстрацій інструктажів без обмежень.

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
і скачаю все
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Стаття призначена для професіоналів!

Підтвердіть, будь ласка, свій статус професіонала, пройшовши швидку реєстрацію. Після цього Вам будуть доступні:

• професійні матеріали сайту;

• шпаргалки для безпомилкової роботи;

• вебінари та презентації від найкращих експертів з охорони праці.

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
і продовжу читання
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль