Профілактика стомлюваності водіїв: організація робочих місць, режиму праці і відпочинку та правильного харчування

518
На території України щодоби реєструється понад 400 ДТП, деякі з них із смертельними наслідками. В цій статті розглянемо головні причини ДТП та методи їх профілактики в розрізі покращення умов праці водіїв.

Причини ДТП

Головними причинами ДТП в Україні є наступні:

  • перевищення швидкості;
  • порушення правил дорожнього руху;
  • водіння у нетверезому вигляді;
  • перевтома водіїв при тривалій безперервній робот;
  • наявність інших несприятливих супутніх факторів.

Керування автомобілем – це робота, яка вимагає максимальної концентрації уваги та передбачає збільшене навантаження на органи почуттів людини.

Праця водія являє собою поєднання фізичної і розумової роботи і потребує від нього фізичної, психічної витривалості і пристосовності. При цьому людина не завжди знаходиться у належній фізичній формі і психічному стані.

Профілактика стомлюваності водіїв

Після декількох годин роботи з'являються перші ознаки втоми, які, однак, не свідчать ще про збільшення небезпеки при управлінні автомобілем. Виникнення деякої втоми є природним. Але якщо час роботи водія починає перевищувати встановлені норми, то збільшується вірогідність потрапити у ДТП.

Профілактика стомлення проводиться за кількома напрямками, основними з яких є:

Мікроклімат робочого місця водія

Важливе значення мають мікрокліматичні показники в кабіні водія. Температура повітря в кабіні визначається температурою зовнішнього повітря і тепловиділеннями двигуна.

Найбільш сприятливою є температура повітря 18-20 °С.

Знижена температура повітря негативно впливає на роботу м'язів, знижує швидкість і точність рухів, отже, водій допускає більше помилок.

В умовах підвищеної температури повітря водій швидше стомлюється, в нього знижується увага та сповільнюється реакція.

Нормальна вологість повітря повинна бути у межах від 30% до 70%.

Профілактика стомлюваності водіїв: організація робочих місць, режиму праці і відпочинку та правильного харчування Читайте також: Оцінка умов праці

Шум та вібрація на робочому місці водія

Несприятливий вплив на працездатність людини може надавати також шум і вібрація.

Показники вібрації зростають при:

  • збільшенні швидкості руху автомобіля;
  • погіршенні стану дорожнього покриття;
  • зменшенні корисного навантаження.

Під впливом шуму та вібрації відбуваються наступні процеси:

  • погіршується зорове сприйняття;
  • знижується увага;
  • уповільнюються реакції;
  • знижується точність дій.

Тривала дія на людину шуму та вібрації викликає стомлення, головний біль.

Для зниження шуму та вібрації в кабіні автомобіля проводиться:

ретельна підгонка частин кабін,

  • ізоляція двигунів;
  • звукоізоляція дверей;
  • щільна підгонка скла вікон;
  • амортизація підвісок тощо.

Для зменшення коливань кузова на деяких автобусах застосовують пневматичну підвіску коліс, у якій як пружні елементи служать гумокордні повітряні балони. Така підвіска забезпечує автобусу плавність ходу і цим знижує стомлюваність пасажирів і водія.

Вплив розташування водія на робочому місці

Великий вплив на роботу водія надає правильна його посадка за кермом автомобіля на сидінні кабіни, яке визначає його «спокійне положення в стані готовності».

При правильній посадці:

  • водій повинен сидіти прямо, а його спина повністю прилягати до спинки сидіння;
  • ноги мають легко діставати до педалей;
  • руки, що лежать на рульовому колесі, повинні бути злегка зігнуті в ліктях;
  • спинка сидіння повинна мати певний нахил, щоб сила тяжіння тіла найбільш вигідно розподілялася на сидіння і спинку, а м'язи стегна були максимально розслаблені. Зайвий нахил спинки погіршує видимість дороги і ускладнює керування автомобілем.

Профілактика стомлюваності водіїв: організація робочих місць, режиму праці і відпочинку та правильного харчування Дізнайтеся більше: Атестація робочих місць за умовами праці

Організація режиму праці та відпочинку водія

Головним завданням раціональної організації режиму праці водія є досягнення і підтримка протягом робочої зміни високої ефективності праці зі збереженням здоров'я водія.

Різні варіанти організації праці водія передбачають загальний місячний баланс робочого часу в 178 робочих годин:

  • при 5-денному робочому тижні нормальна тривалість зміни визначається правилами внутрішнього трудового розпорядку або графіками змінності з таким розрахунком, щоб загальна тривалість робочого часу за тиждень не перевищувала 41 год;
  • при 6-денному робочому тижні нормальна тривалість зміни не може перевищувати 7 год в звичайні дні і 6 ч в передвихідні і передсвяткові дні.

Для забезпечення безпеки руху після 3 годин роботи водію потрібно здійснити 15-хвилинну перерву, і після трьох наступних годин безперервної роботи необхідно робити 30-хвилинну перерву для відпочинку.

Щоденний міжзмінний відпочинок (перерва в роботі між закінченням однієї зміни і початком наступної зміни), повинен бути не менше подвійної тривалості роботи в попередню зміну. Щотижневий безперервний відпочинок при 5-ти або 6-денному робочому тижні повинен становити не менше 42 годин.

Загальним вихідним днем є неділя. Другий вихідний день при 5-денному робочому тижні встановлюється графіком роботи автотранспортного підприємства. Для забезпечення безперервної роботи рухомого складу допускається надання водіям вихідних днів в різні дні тижня відповідно до графіка змінності.

Організація харчування водія

Правильно організоване харчування має для водія важливе значення, тому що при порушенні режиму і якості харчування порушується психічна діяльність людини і швидко наростає стомлення.

Добова калорійність харчового раціону водія (в середньому 3500 ккал) при 3-разовому харчуванні орієнтовно повинна розподілятися наступним чином:

  • сніданок – 30% добової калорійності;
  • обід – 45-50%;
  • вечеря – 25-20%.

Залежно від пори року та зовнішньої температури калорійність розподіляється таким чином:

  • в умовах жаркого клімату в літній час, коли відзначається відсутність апетиту, калорійність обіду повинна бути зменшена до 35-40% і ввечері збільшена до 35-30%.
  • в умовах холодного клімату та взимку розподіл добового раціону від звичайного не відрізняється.

У якісному відношенні харчовий раціон повинен містити живильні речовини, необхідні для організму: білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі і вітаміни. Вітаміни повинні обов'язково входити в будь-який раціон харчування. Так, при нестачі в їжі вітаміну А знижується здатність водія бачити предмети вночі (в сутінках). Вітамін А міститься в печінці тріски, яйцях, коров'ячому маслі і інших продуктах. Останнім часом встановлено, що вітамін С активно впливає на швидкість реакції, що є надзвичайно важливим для водія.

Питний режим водія

Велике значення для збереження високого рівня працездатності водія має дотримання питного режиму. Добова потреба людини у воді (близько 2,5 л) може змінюватися в залежності від різних умов (пори року, температури повітря в кабіні, характеру роботи і ін.).

Надмірне вживання водієм в поїздках води веде до:

  • перевантаження організму рідиною,
  • порушення водно-сольового балансу,
  • ускладнення роботи серця,
  • зниження працездатності.

Для вгамування спраги варто користуватися термосом з холодною, краще підкисленою або мінеральною водою. Подолає спрагу також гарячий чай, особливо зелений.

Фізичні навантаження для водіїв як профілактика захворювань

Тривалий малорухливий стан водія в період роботи може викликати різні функціональні порушення, тому фізичні вправи та заняття спортом для водія автотранспорту мають особливе значення.

Рекомендовано:

  • спортивні ігри,
  • легка атлетика,
  • плавання,
  • ранкова гігієнічна гімнастика,
  • різні фізичні розминки під час перевезення.

Виконання усіх профілактичних заходів сприяє поліпшенню стану здоров'я водіїв і , як наслідок – зниженню рівня травматизму на дорогах.

За матеріалами Управління Держпраці у Миколаївській області



Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

Термінова стаття

Читайте у жовтневому Довіднику

«Господарські будівлі на прицілі у нових правил пожежної безпеки»

ЖУРНАЛИ ДЛЯ СПЕЦІАЛІСТА З ОХОРОНИ ПРАЦІ





© Служба охорони праці, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Свідоцтво про державну реєстрацію
КВ 14788-3759 Р від 17.06.2008


  • Ми в соцмережах
Неее скачууу-єє-тьсяяя!

А Ви зареєструйтеся і спробуйте ще раз!

Витратіть на РЕЄСТРАЦІЮ лише 57 секунд і СКАЧУЙТЕ шпаргалки кадровика, форми, зразки та бланки кадрових документів без обмежень.

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
і скачаю все
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Ось так просто підете і не дочитаєте?

Щоб повернутися до статті, ЗАРЕЄСТРУЙТЕСЯ НА ПОРТАЛІ.

Витратите не більше 1 хв — натомість продовжете читання без перешкод.



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
і дочитаю
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль