Режим праці та відпочинку водіїв

2412
Робота, пов’язана з керуванням транспортними засобами потребує підвищеної концентрації уваги, що часто призводить до надмірного емоційного та нервового напруження. Саме тому, законодавством було чітко врегульовано режим роботи водіїв, спрямований на забезпечення оптимального балансу роботи і відпочинку. Недоотримання зазначених нижче правил і порушення прав водіїв може привести до надмірної втомленості водія і відповідно збільшити ризик спричинення аварій на транспорті.

Режим праці водія

Нормативне регулюванння

Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затверджена накзом Мінінфраструктури № 340 від 07.06.2010.

Під терміном «робочий час» водія розуміють:

  • строк підготовки до рейсу, що включає медичне обстеження водія;
  • позмінний час керування (якщо керують дві або більше особи);
  • тривалість простою, який виник незалежно від водія;
  • тривалтартривалість завантаження/розвантаження автомобіля,  час посадки або висадки пасажирів;
  • тривалість зупинок, визначена за маршрутом;
  • інший час, в залежності від особливостей маршруту або вантажу.

Тривалість робочого часу водія

Режим праці та відпочинку водіїв Атестація робочих місць за умовами праці

Вимоги щодо тривалості робочого часу водія відповідають загальним приписам трудового права. Робочий час водія повинен складати не більше 40 годин на тиждень. Якщо водій працює на умовах шестиденного  робочого тижня,  то тривалість кожного окремого робочого дня не повинна перевищувати 7 годин. Для автобусних рейсів з відстанню понад 500 кілометрів, обов’язково призначаються дві особи з рівною розбивкою часу керування між ними.

Роботодавець може запровадити в компанії схему підсумованого обліку робочого часу, при якій розподілити робочий час водія за звітній період за власним бажанням в межах допустимого числа робочих годин. У такому разі використовується графік чергових змін водіїв.

Режим праці та відпочинку водіїв Оцінка умов праці

Графік чергових змін – це внутрішній документ обрахунку робочого часу водія,  в якому роботодавець встановлює періодичність змін, їх тривалість і дні відпочинку водія. Графіки надаються водіям для ознайомлення за два тижні перед початком їх застосування.

Ненормований робочий день дозволяється застосовувати для осіб, що керують легковими автомобілями. При цьому, така робота не вважається надурочною і не є підставою для здійснення доплат. Але в якості компенсації за ненормований робочий день водіям пропонується додаткова відпустка. Всі ці умови слід передбачати у колективній угоді.

Безпосередній час управління транспортним засобом не повинен перевищувати 9 годин, а для осіб, які керують великогабаритними автомобілями або транспортують небезпечні грузи – не більше 8 годин. Вказана тривалість керування може бути збільшена тільки у разі настання виключних обставин (наприклад, через несприятливі погодні умови). В будь-якому випадку,  період безпосереднього керування не повинен перевищувати 48 годин на тиждень.

Перерви

Кожні 4 години водіям рекомендується робити перерви у русі для обіду або відпочинку тривалістю щонайменше 45 хвилин. Дозволяється також замінити таку перерву на більш короткі шляхом розподілення загального часу на перерви протягом рейсу.

Роботодавець може заздалегідь передбачити час початку та закінчення перерви у локальних інструкціях, що регламентують трудовий розпорядок на підприємстві.  При здійсненні обліку, слід пам’ятати, що час перерви до робочого часу не приєднується.

Режим відпочинку водія

При вирішенні питання стосовно відпочинку водіїв роботодавець повинен виходити з наступних принципів:

  • тривалість відпочинку за добу має становити мінімум 10 безперервних годин, а якщо автомобілем керують двоє або більше осіб – 8 годин. У автобусі або у вантажному транспортному засобі, якими керують дві особи, необхідно установити ліжко або інше спеціально обладнане місце для забезпечення належного відпочинку водія;
  • невикористані особою години відпочинку за добу не «згорають», а підсумовуються і можуть бути надані останній пізніше в рамках графіку змінності;
  • тривалість щотижневого відпочинку – мінімум 48 годин;
  • дозволяється викликати водія на роботу у святкові або вихідні дні тільки підприємствам з безперервним виробничим процесом, або якщо це обумовлено необхідністю ліквідації аварій, проведення ремонту чи виникненням непередбачуваних обставин;
  • роботодавцю забороняється направляти водія у наступний рейс, якщо водій не відпочивав після попереднього. Ця вимога міститься у п. 1.15 розд. ХІІ Правил охорони праці на автомобільному транспорті, затверджених наказом ДСНС №964 від 09 липня 2012р. 


Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

Термінова стаття

Читайте у жовтневому Довіднику

«Господарські будівлі на прицілі у нових правил пожежної безпеки»

ЖУРНАЛИ ДЛЯ СПЕЦІАЛІСТА З ОХОРОНИ ПРАЦІ





© Служба охорони праці, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Свідоцтво про державну реєстрацію
КВ 14788-3759 Р від 17.06.2008


  • Ми в соцмережах
Неее скачууу-єє-тьсяяя!

А Ви зареєструйтеся і спробуйте ще раз!

Витратіть на РЕЄСТРАЦІЮ лише 57 секунд і СКАЧУЙТЕ шпаргалки кадровика, форми, зразки та бланки кадрових документів без обмежень.

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
і скачаю все
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Ось так просто підете і не дочитаєте?

Щоб повернутися до статті, ЗАРЕЄСТРУЙТЕСЯ НА ПОРТАЛІ.

Витратите не більше 1 хв — натомість продовжете читання без перешкод.



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
і дочитаю
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль