-

Режим праці та відпочинку водіїв

22 листопада 2021
19763
Середній бал: 5 із 5
юрист-практик, експерт з питань охорони праці

Обов’язок роботодавців — подбати про режим праці та відпочинку водіїв відповідно до вимог чинного законодавства. Правильно урегулювати робочий час та час відпочинку водіїв допоможе наша стаття.

Графік змінності водіїв

Робота, пов’язана з керуванням транспортними засобами, потребує підвищеної концентрації уваги, що часто призводить до надмірного емоційного та нервового напруження. Саме тому у законодавстві чітко врегульовано режим роботи водіїв, спрямований на забезпечення оптимального балансу між роботою і відпочинком. Недотримання наведених нижче правил і порушення прав водіїв може призвести до надмірної втомленості водія, а отже збільшити ризик спричинення аварій на транспорті.

Як організувати стажування водіїв транспортних засобів

Нормативне регулювання

Особливості регулювання робочого часу та часу відпочинку водіїв колісних транспортних засобів та порядок його обліку визначені Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів (далі — Положення), яке затверджене наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 07.06.2010 № 340.

Вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами.

Наказом Міністерства інфраструктури України від 24.06.2021 № 337 до вказаного Положення внесено низку змін, які набрали чинності з 10 грудня 2021 року.

Документом, зокрема, передбачена нова вимога щодо заповнення бланка підтвердження діяльності.

У разі тимчасової непрацездатності водія чи перебування його у відпустці, а також якщо водій не здійснював перевезення пасажирів чи/та вантажів, перевізник може заповнювати бланк підтвердження діяльності.

Водії мають зберігати бланк підтвердження діяльності протягом робочої зміни та 28 днів з дня її закінчення, а перевізники — протягом 12 місяців.

Режим праці та відпочинку водіїв 2022

Під терміном «робочий час» водія розуміють час, протягом якого водій зобов'язаний виконувати свої обов'язки, визначені трудовим договором і правилами внутрішнього трудового розпорядку. До робочого часу водія включаються:

  • змінний період керування;
  • підготовчо-заключний період;
  • час простоїв не з вини водія (у тому числі, коли водій не зобов’язаний перебувати на робочому місці, але має залишатися на зв’язку, бути готовим відповісти на будь-який виклик, почати чи відновити рух або виконувати іншу роботу);
  • час простоїв (у пунктах навантаження та розвантаження вантажів, у місцях посадки та висадки пасажирів);
  • час проведення медичних оглядів водія перед виїздом на маршрут (у рейс) та після повернення;
  • час проведення робіт з усунення технічних несправностей ТЗ на маршруті (у рейсі);
  • інший час, передбачений законодавством України.

Тривалість робочого часу водія автотранспортного засобу

Вимоги щодо тривалості робочого часу водія відповідають загальним приписам трудового права. Нормальна тривалість робочого часу водіїв не повинна перевищувати 40 годин на тиждень.

Якщо водій працює на умовах шестиденного робочого тижня, то тривалість кожного окремого робочого дня не повинна перевищувати 7 год. Для автобусних маршрутів з відстанню понад 500 км обов’язково призначаються два водія з рівною розбивкою часу керування між ними.

Якщо за умовами роботи не може бути додержана встановлена для водіїв щоденна або щотижнева тривалість робочого часу, роботодавець може запровадити схему підсумованого обліку робочого часу з тим, щоб тривалість робочого часу за обліковий період не перевищувала нормального числа робочих годин.

У такому разі використовується графік змінності.

Графік змінності це документ, який визначає початок та кінець робочої зміни на кожний день календарного місяця, а також вихідні дні.

Графік змінності на обліковий період доводиться до відома кожного водія не менше ніж за два тижні до початку облікового періоду.

Режим праці та відпочинку водіїв Вам може стати в пригоді Договір про використання власного автомобіля у службових цілях

У разі введення підсумованого обліку робочого часу водія нормальна тривалість робочого дня (зміни) без урахування часу перерви не може перевищувати 10 годин. Тривалість періоду керування не може перевищувати 56 годин на тиждень та 90 годин протягом двох тижнів.   

Ненормований робочий день дозволено застосовувати для осіб, котрі керують легковими автомобілями. При цьому така робота не вважається надурочною і не є підставою для здійснення доплат за перепрацьований час.

Однак як компенсація за ненормований робочий день водіям легкових автомобілів надається додаткова відпустка та у випадках, передбачених законодавством, провадиться відповідна оплата за ступінь напруженості, складність і самостійність у роботі тощо. Всі ці умови слід передбачати у колективній угоді.

Якщо нормальна тривалість робочого дня охоплює тривалі простої, очікування у транспортному засобі чи на робочому місці або якщо водію необхідно дати змогу доїхати до відповідного місця відпочинку, тривалість робочого дня (зміни) може бути збільшена до 12 годин за умови, що час керування протягом дня (зміни) не перевищує 10 годин, але не частіше ніж двічі на тиждень, та 9 годин в інші дні.

Зауважимо, що змінний фактичний період керування водія може бути збільшено понад норму в разі виникнення непередбачуваних обставин (технічна несправність ТЗ, зупинення руху ТЗ в рейсі (на маршруті), несприятливі погодні умови, перешкоди руху, відсутність місць стоянки).

У будь-якому випадку, тривалість керування водія на тиждень, включаючи надурочні роботи, не повинна перевищувати 48 годин.

Безпека дорожнього руху на підприємстві: яку документацію оформити

Перерви у роботі водія автотранспортного засобу

Кожні 4 годин 30 хвилин водії повинні робити перерви у русі для харчування або відпочинку тривалістю щонайменше 45 хвилин. Ця перерва може бути замінена перервою тривалістю не менше ніж 15 хвилин із наступною перервою тривалістю не менше ніж 30 хвилин.

Час початку і закінчення перерви встановлюється правилами внутрішнього трудового розпорядку.

При здійсненні обліку потрібно пам’ятати, що час перерви до робочого часу не включається.

Режим відпочинку водія

При вирішенні питання стосовно відпочинку водіїв роботодавець повинен виходити з таких принципів:

  • тривалість щоденного (міжзмінного) відпочинку водія протягом будь-якого двадцятичотиригодинного періоду, рахуючи від початку робочого дня (зміни), має бути не менше 11 послідовних годин;
  • якщо протягом робочої зміни ТЗ керують два водії, кожний водій повинен мати щоденний відпочинок тривалістю не менше 9 послідовних годин;
  • в автобусі або у вантажному транспортному засобі, яким керують дві особи, необхідно встановити ліжко або інше спеціально обладнане місце для забезпечення належного відпочинку водія;
  • невикористані водієм години відпочинку за добу не «згорають», а підсумовуються і можуть бути надані йому пізніше у межах графіка змінності;
  • тривалість щотижневого відпочинку має бути не менше 45 послідовних годин;
  • залучати водіїв до роботи у святкові та неробочі дні допускається у встановленому порядку якщо зупинення роботи неможливо через виробничо-технічні умови (безперервно діючі підприємства), а також у зв'язку із здійсненням робіт, пов'язаних із необхідністю обслуговування населення і виконання ремонтних та вантажно-розвантажувальних робіт.

Роботодавцю забороняється направляти водія у наступний рейс, якщо він не мав до виїзду відпочинку, передбаченого чинним законодавством України.

Ця вимога міститься у п. 1.15 розділу XIII Правил охорони праці на автомобільному транспорті, затверджених наказом МНС України від 09.07.2012 № 964.

Порушення встановленого режиму праці і відпочинку водіїв

Органи, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, проводять перевірку встановленого режиму праці та відпочинку водіїв відповідно до вимог законодавства України і мають право притягувати винних у порушеннях осіб у встановленому порядку до відповідальності.

Режим праці та відпочинку водіїв
Володимир Кострицязаступник начальника служби безпеки та надзвичайних ситуацій КП «Київпастранс» з охорони праці, представник Всеукраїнської громадської організації «Громадський комітет транспортної безпеки»
Смертність на дорогах могла б бути значно нижчою, якби водії володіли навичками домедичної допомоги потерпілим та мали аптечку з необхідними медичними засобами.

logo