text
Служба охорони праці

Режим праці та відпочинку водіїв

  • 17 березня 2017
  • 6387

Робота, пов’язана з керуванням транспортними засобами потребує підвищеної концентрації уваги, що часто призводить до надмірного емоційного та нервового напруження. Саме тому, законодавством було чітко врегульовано режим роботи водіїв, спрямований на забезпечення оптимального балансу роботи і відпочинку. Недоотримання зазначених нижче правил і порушення прав водіїв може привести до надмірної втомленості водія і відповідно збільшити ризик спричинення аварій на транспорті.

Режим праці водія

Нормативне регулюванння

Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затверджена накзом Мінінфраструктури № 340 від 07.06.2010.

Під терміном «робочий час» водія розуміють:

  • строк підготовки до рейсу, що включає медичне обстеження водія;
  • позмінний час керування (якщо керують дві або більше особи);
  • тривалість простою, який виник незалежно від водія;
  • тривалість завантаження/розвантаження автомобіля час посадки або висадки пасажирів;
  • тривалість зупинок, визначена за маршрутом;
  • інший час, залежноі від особливостей маршруту або вантажу.

Тривалість робочого часу водія

Режим праці та відпочинку водіїв Атестація робочих місць за умовами праці

Вимоги щодо тривалості робочого часу водія відповідають загальним приписам трудового права. Робочий час водія повинен складати не більше 40 годин на тиждень. Якщо водій працює на умовах шестиденного  робочого тижня, то тривалість кожного окремого робочого дня не повинна перевищувати 7 годин. Для автобусних рейсів з відстанню понад 500 кілометрів, обов’язково призначаються дві особи з рівною розбивкою часу керування між ними.

Роботодавець може запровадити в компанії схему підсумованого обліку робочого часу, при якій розподілити робочий час водія за звітній період за власним бажанням в межах допустимого числа робочих годин. У такому разі використовується графік чергових змін водіїв.

Режим праці та відпочинку водіїв Оцінка умов праці

Графік чергових змін – це внутрішній документ обрахунку робочого часу водія,  в якому роботодавець встановлює періодичність змін, їх тривалість і дні відпочинку водія. Графіки надаються водіям для ознайомлення за два тижні перед початком їх застосування.

Ненормований робочий день дозволяється застосовувати для осіб, що керують легковими автомобілями. При цьому, така робота не вважається надурочною і не є підставою для здійснення доплат. Але в якості компенсації за ненормований робочий день водіям пропонується додаткова відпустка. Всі ці умови слід передбачати у колективній угоді.

Безпосередній час управління транспортним засобом не повинен перевищувати 9 годин, а для осіб, які керують великогабаритними автомобілями або транспортують небезпечні грузи – не більше 8 годин. Вказана тривалість керування може бути збільшена тільки у разі настання виняткових обставин (наприклад, через несприятливі погодні умови). В будь-якому випадку,  період безпосереднього керування не повинен перевищувати 48 годин на тиждень.

Перерви

Кожні 4 години водіям рекомендується робити перерви у русі для обіду або відпочинку тривалістю щонайменше 45 хвилин. Дозволяється також замінити таку перерву на більш короткі шляхом розподілення загального часу на перерви протягом рейсу.

Роботодавець може заздалегідь передбачити час початку та закінчення перерви у локальних інструкціях, що регламентують трудовий розпорядок на підприємстві. При здійсненні обліку, слід пам’ятати, що час перерви до робочого часу не приєднується.

Режим праці та відпочинку водіїв Дізнайтеся, які пільги мають водії щодо їхнього пенсійного забезпечення

Режим відпочинку водія

При вирішенні питання стосовно відпочинку водіїв роботодавець повинен виходити з таких принципів:

  • тривалість відпочинку за добу має становити мінімум 10 безперервних годин, а якщо автомобілем керують двоє або більше осіб – 8 годин. У автобусі або у вантажному транспортному засобі, якими керують дві особи, необхідно установити ліжко або інше спеціально обладнане місце для забезпечення належного відпочинку водія;
  • невикористані особою години відпочинку за добу не «згорають», а підсумовуються і можуть бути надані останній пізніше в рамках графіку змінності;
  • тривалість щотижневого відпочинку – мінімум 48 годин;
  • дозволяється викликати водія на роботу у святкові або вихідні дні тільки підприємствам з безперервним виробничим процесом, або якщо це обумовлено необхідністю ліквідації аварій, проведення ремонту чи виникненням непередбачуваних обставин;
  • роботодавцю забороняється направляти водія у наступний рейс, якщо водій не відпочивав після попереднього. Ця вимога міститься у п. 1.15 розд. ХІІ Правил охорони праці на автомобільному транспорті, затверджених наказом ДСНС №964 від 09 липня 2012р. 
Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас у курсі всіх актуальних подій у сфері охорони праці!

Освітні заходи
Освітні заходи
Перевірте свої знання та здобудьте нові
Взяти участь
Інтернет-магазин
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Знову це надокучливе спливаюче вікно!

Дратує? А Ви зареєструйтеся і спробуйте ще раз!

Витратіть на РЕЄСТРАЦІЮ лише 57 секунд і СКАЧУЙТЕ шпаргалки для спеціаліста з охорони праці, інструкції з охорони праці, журнали реєстрацій інструктажів без обмежень.

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
і скачаю все
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Стаття призначена для професіоналів!

Підтвердіть свій статус професіонала —пройдіть швидку реєстрацію. Після цього Вам будуть доступні:

• професійні матеріали сайту

• шпаргалки для безпомилкової роботи

• вебінари та презентації від найкращих експертів з охорони праці

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І продовжити читання
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль