text
Служба охорони праці

Правила будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів

  • 19 квітня 2018
  • 8219

Загальні положення, правила безпечної експлуатації, загрози та ризики, що пов’язані із роботою вантажопідіймального обладнання.

В умовах виробництва існують певні правила безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів, норм яких слід дотримуватися для уникнення травмування та інших негативних наслідків. Розглянемо основні пункти.

Загальні положення та правила безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів

Правила будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів (далі – Правила № 132) – це сукупність вимог щодо будови, монтажних робіт, процесу виготовлення, налагодження, модернізації та реконструювання машин і вантажопідіймальних кранів. Йдеться про впорядкування вантажозахоплювальних підйомних частин, колисок, а також різноманітних тар.

Нормативне регулювання

Повний перелік читайте в Правилах будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів, що затверджені наказом Державного комітету України з промислової безпеки,охорони праці та гірничого нагляду від 18 червня 2007 р. № 132.

Правила безпечної експлуатації кранів поширюються на:

  • крани різних вантажопідіймальних видів;
  • крани-екскаватори, що спеціалізуються на роботі з електромагнітом або з гаком;
  • візки однорейкового типу;
  • талі електричного та ручного виду ходу;
  • підйомники кранові;
  • спеціальні лебідки для підйому робочих або вантажу;
  • підйомні колиски для цілей підйому працівників;
  • вантажозахоплювальні підйомні частини (грейфери, різнігаки, вантажопідіймальні електричні магніти, захвати кліщового типу та ін.);
  • змінні пристрої для захоплення вантажу та його фіксації;
  • тару (виняток становить тільки спеціальний її тип, який використовують в металургійній промисловості, наприклад мульди, ковші та виливниці. Їх часто використовують у портових господарствах річкового та морського узбережжя. Вимоги до такої тари встановлюються нормами або певними галузевими правилами.

 Скачати документи

1.

Бланк АКТ здавання-приймання наземної кранової рейкової колії в експлуатацію

2.

Бланк Паспорт самохідного стрілового крана

3.

Бланк Паспорт баштового крана

4.

Бланк Паспорт крана мостового типу

5.

Бланк Паспорт таля електричного

6.

Бланк Паспорт стропа

Слід зауважити, що правила будови та безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів не поширюються на:

  • стелажні крани-штабелеукладальники;
  • обладнання із заготівлі лісу, а саме крани-маніпулятори, що не укомплектовуються гаком (вирубнопакетуючі, трелювальні, пакетопідбиральні, та для безчокерного типу трелювання тощо);
  • устаткування маніпуляторного типу для робототехніки;
  • машини для підіймання вантажів в умовах шахт, на суднах та інших плаваючих розробках морського та річкового типу призначення, на які розповсюджуються відповідні правила;
  • спеціалізовані екскаватори, що необхідні для роботи грейфером;
  • крани вантажопідйомні зі спеціалізацією на роботі із навісним обладнанням (шпунтовисмикувачами, вібраційними занурювачами, а також іншим обладнанням бурового типу призначення);
  • машини із функцією вантажопідіймання, а саме укладачі труб, посадкові, підлогові завалювальні машини, навантажувачі автоматичного та електро типу, спеціальні комплекси з функцію перевантажування, мостовкладачі);
  • певні монтажні допоміжні конструкції (балки, шеври);
  • причіпні, самохідні, щоглові та будівельні підйомники;
  • інше устаткування, що знаходиться у розпорядженні Збройних Сил України.

Правила безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів та їх вимоги поширюються на зазначене вище обладнання та вантажопідіймальну техніку у частині вимог до їх будови. Їх дія стосується устаткування, яке почало працювати після набуття зазначеними правилами чинності. Вимоги відносно ремонту, демонтажу, виготовлення стосуються вантажної техніки, що перебувала в експлуатації на той момент.

Загрози та ризики, що пов’язані із роботою вантажопідіймального устаткування

Виробничий процес завжди несе певні ризики своїм працівникам. З власної необережності можна спричинити загрозу здоров’ю. З метою уникнення прикрих інцидентів існують певні норми безпеки та правила будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів, яких слід дотримуватися, щоб уникнути проблем зі своїм здоров’ям та здоров’ям оточуючих.

Зупинимося на основних видах можливої небезпеки, що може спричинити нещасний випадок в умовах правильної експлуатації техніки, та при порушенні правил її використання. Йдеться не тільки про вантажопідіймальні крани, але й інші пристрої, машини, грузові колиски, тари, що являються джерелом небезпеки для персоналу і робітників загалом.

Види небезпеки

1.

Небезпека механічного характеру, що може бути спричинена операціями з підйому грузів та недостатньо безпечна експлуатація кранів із їх додатковими робочими механізмами

зрив вантажу, падіння крану, випадкове зіткнення тари може бути спричинене відсутньою стійкістю крану, безконтрольного навантаження та амплітуди руху крана та його складових, значне перевищення вантажного перекидного моменту, відсутності фіксації вантажу, непідходящих органів по захопленню вантажу, зіткнення декількох машин чи іншого обладнання.

присутністю робітників у зоні вантажозахоплювальних складових крану, його органів.

випадковий з’їзд крану або робочої машини із рейок

Нестабільна фіксація деталей та елементів робочого устаткування

Невідповідна будова барабанів і шківів.

Помилковий вибір канатів, органів по захопленню вантажу, ланцюгів, колисок та тари, а також невідповідний їх монтаж на кран.

Безконтрольне опускання грузів за допомогою механізму із наявним фрикційним гальмом.

Удар працівника вантажем чи противагою

2.

Механічна небезпека, що спричинюється додатковими елементами вантажопідіймальних кранів та іншої завантаженої техніки, яка знаходиться у русі. Травма може бути спричинена гострими краями вантажів та складовими частинами техніки, типом стійкості та маси устаткування, оскільки під дією сили ваги деякі частини крану можуть зберігати свою додаткову рухомість. Порушення безпечних дистанцій до робочого устаткування може погрожувати порізами, відсіканням, ударами, здавлюванням, намотуванням, проколюванням, спотикання, падіння з крана, а також потраплянням на шкіру рідин, що знаходяться під високим тиском. З метою уникнення перерахованого виробничого травмування слід пам’ятати правила будови та безпечної експлуатації кранів та усіляких додаткових елементів до них.

3.

Небезпека електричного характеру може спричинити серйозні травми або летальні випадки. Причиною цьому може послужити опік чи електричний шок, що несподівано застав робітника. Електричний удар спричинює падіння людини або втрату нею робочого інструменту, матеріалів, і т.д. З метою уникнення даної ситуації слід обходити прямий контакт робітника з елементом техніки, що перебуває під напругою.

4.

Небезпека термічного характеру характеризується обмороженням, опіками та іншими видами травм, що спричинені прямим контактуванням робітників із матеріалами чи інструментами із критичними температурами (зависокими та занизькими).

5.

Ураження шумом становить небезпеку для слухових рецепторів працівників. Більш того, сильний вплив шуму може негативно позначитися навіть на мовних функціях людини, її моториці, гостроті слуху.

6.

Порушення нервової та судинної систем здоров’я може спричинити виробнича вібрація.

7.

Ураження небезпечними речовинами що виділяються крановою технікою під час її роботи. Йдеться про їх вдихання, контактування з ними шкіри та ін.

8.

Порушення вимог ергономічності у процесі розробки машин. Це зумовлюється незручною робочою позицією, недотриманням правил індивідуального захисту, слабим освітленням, перенавантаженням розумового характеру, недотримання робочих вимог, незручна конструкція.

9.

Несподіваний старт у наслідок несправної роботи техніки, втрати керування, впливу вітру та сили ваги, а також через помилки у програмах.

10.

Небезпека від випадкових несправностей, а також впливу корозії.

11.

Загроза від падаючих предметів та складових крана.

12.

Ризики від поступального руху устаткування.

13.

Робочі умови машиніста можуть носити потенційну загрозу

брак кисню

ймовірність падіння

займистість салону кабіни

брак вогнегасника

14.

Потенціальна загроза від незручного розміщення системи керування, невірного їх режиму роботи, передача енергії між устаткуванням.

15.

Знаходження третіх осіб в небезпечних виробничих умовах та відсутність належних попереджувальних засобів.

16.

Вплив природних факторів на роботу, наприклад сильний сніг, злива, вітрове навантаження, зледеніння, замерзання ґрунту, блискавка.

17.

Невідповідність експлуатаційних правил та інструкції з охорони праці для машиніста.

Зверніть увагу!

Наказ Держпраці від 18 червня 2007 року № 132 «Про затвердження Правил будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів» скасовано як такий, що втратив актуальність та встановлює регуляторні бар’єри згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 166-р. Редакція втратила чинність 21 травня 2017 року.

Правила будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів Читайте також: Розпорядження Кабміну № 166-р скасувало десяток НПАОП. Чим керуватися далі?

Вимоги щодо безпеки та захисту здоров’я під час експлуатації вантажопідіймальних кранів

З 11 квітня 2018 року набули чинності «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» затверджені наказом Мінсоцполітики України 19.01.2018 № 62 (далі – Правила № 62). 

Згідно з положеннями глави 1 розділу ІІ Правил № 62 обладнання, що надається працівникам та використовується ними за призначенням, має бути технічно справним і відповідати:

  • вимогам технічних регламентів, якщо обладнання виготовлене після дати набуття обов’язкового застосування відповідних технічних регламентів, що поширюються на це обладнання;
  • щонайменше загальним мінімальним вимогам безпеки до обладнання, зазначеним у главі 2 розділу ІІ, в розділах VIII-X Правил № 62 і в нормативно-правових актах з охорони та гігієни праці, якщо обладнання виготовлене до дати набуття обов’язкового застосування відповідних технічних регламентів, що поширюються на це обладнання.

Якщо обладнання, що надане працівнику та використовується ним за призначенням, не відповідає загальним мінімальним вимогам безпеки, зазначеним у розділах VIII-X Правил № 62 і в нормативно-правових актах з охорони та гігієни праці, то воно має бути щонайменше приведене у відповідність не пізніше ніж через чотири роки після набрання чинності Правилами № 62.

Правила будови і безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів Чи знаєте ви, що дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки видаватимуть по-новому?

Протягом цього строку роботодавець повинен вжити необхідних заходів щодо безпечного використання працівниками такого обладнання.

Якщо обладнання встановлюється на постійних місцях експлуатації, необхідно забезпечити його міцність і стійкість з урахуванням, зокрема, вантажів, що підіймаються, та зусилля, що виникає в опорних точках і точках кріплення конструкцій.

Обладнання повинно мати чіткі позначення їх номінальної вантажопідіймальності, за потреби має бути споряджене табличкою (діаграмою чи таблом) розподілу навантаження із зазначенням номінальної вантажопідіймальності для будь-якої конфігурації обладнання. При цьому матеріал, з якого виготовлена табличка і написи на ній, мають забезпечувати їх схоронність упродовж експлуатації обладнання.

Зверніть увагу!

Марковання засобів виробництва сприяє безпечному виконанню робіт, адже нанесені позначення можуть проінформувати працівників про ступінь захисту або можливі небезпеки. Ознайомтеся з переліком маркувань засобів виробництва та за необхідності доповніть його згідно з особливостями виробництва на вашому підприємстві.

Знімні вантажозахоплювальні пристрої повинні мати позначення із зазначенням основних характеристик, необхідних для їх безпечного використання.

Увага!

Обладнання, яке не призначене для підіймання людей, але яке може бути використане з цією метою, має бути позначене.

Обладнання для підіймання та переміщення працівників, у тому числі обладнання, в кабіні чи на робочій платформі якого працівники перебувають під час їх навантаження та розвантаження, повинно бути таким, щоб:

  • запобігати можливому ризику падіння кабіни (робочої платформи, приводної колиски) шляхом установлення відповідних пристроїв (уловлювачів, упорів тощо);
  • запобігати можливому ризику випадіння працівника з кабіни (робочої платформи, колиски тощо);
  • запобігати ризику затиснення, захоплення працівника або нанесення удару по ньому, зокрема через ненавмисний контакт з об’єктами;
  • у разі аварії убезпечити працівників, які замкнені в кабіні, від небезпеки та мати можливість їх звільнити.

Розслідування аварій і нещасних випадків

Розслідування аварій і нещасних випадків, що трапилися під час монтажу, демонтажу, експлуатації (використання за призначенням, технічного обслуговування, ремонту), модифікації (реконструкції чи модернізації), перевірки технічного стану (технічного огляду, експертного обстеження) обладнання, здійснюється відповідно до вимог ст. 22 Закону України «Про охорону праці».

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас у курсі всіх актуальних подій у сфері охорони праці!

Освітні заходи
Освітні заходи
Перевірте свої знання та здобудьте нові
Взяти участь
Інтернет-магазин
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Знову це надокучливе спливаюче вікно!

Дратує? А Ви зареєструйтеся і спробуйте ще раз!

Витратіть на РЕЄСТРАЦІЮ лише 57 секунд і СКАЧУЙТЕ шпаргалки для спеціаліста з охорони праці, інструкції з охорони праці, журнали реєстрацій інструктажів без обмежень.

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Я тут вперше
і скачаю все