Кабінет охорони праці в навчальному закладі: створюємо правильно

11 вересня 2021
2609
Середній бал: 5 із 5
юрист-практик, експерт з питань охорони праці

Зі статті ви дізнаєтеся, що повинно бути в кабінеті з охорони праці у навчальному закладі, які вимоги до оформлення кабінету існують у чинному законодавстві, як призначається відповідальний за утримання кабінету з охорони праці в навчальному закладі.

Кабінет охорони праці в навчальному закладі створюється з метою забезпечення належних умов для здобуття учнями або студентами якісних знань з охорони праці та їх перевірки. У ньому за допомогою відповідних засобів формується правова культура у сфері ОП працівників і осіб, що навчаються в освітньому закладі, проводиться пропаганда безпечних умов праці.

Де розмістити кабінет з охорони праці

Нормативне регулювання

Вимоги та правила оформлення кабінету охорони праці в навчальному закладі регулюються низкою нормативних актів, зокрема:

  • Положенням про кабінет охорони праці та безпеки життєдіяльності профтехнічного навчального закладу, затвердженим 20.10.2005 наказом Міносвіти України № 609.
  • Правилами безпеки під час занять у навчальних і навчально-виробничих майстернях навчальних закладів системи загальної середньої освіти, затвердженими 13.08.2007 наказом Міносвіти № 730.

Що повинно бути в кабінеті з охорони праці в навчальному закладі

Кабінет охорони праці в навчальному закладі дає змогу організувати різноманітні заходи з охорони праці, наприклад, там може відбуватися навчання з охорони праці у формі лекцій або семінарів, інструктажів, перевірка знань з ОП тощо. Створення кабінету або куточка з ОП в навчальному закладі не є законодавчою вимогою, однак, значно полегшує процес вивчення питань охорони праці і безпеки життєдіяльності у навчальних закладах.

Обладнують такий кабінет за допомогою різноманітних засобів. Це може бути усіляка друкована продукція на зразок плакатів, стендів, брошур тощо. Тут зберігаються і законодавчі акти, навчальні програми та плани з ОП і БЖД, методична й навчальна література (підручники, посібники тощо). Часто використовують манекени, наочні засоби, різні тренажери. За наявності фінансової та технічної можливості, бажано придбати до кабінету ОП пристрої для перегляду відеоматеріалів чи прослуховування аудіозаписів.

Для зберігання усіх необхідних засобів кабінет ОП обладнують спеціальними шафами із секціями. Наочні засоби можна тримати «на виду», організовуючи цікаві тематичні виставки. Окрему увагу слід звернути на облаштування кабінету з ОП у профтехнічних навчальних закладах.

Відповідальний за утримання кабінету з охорони праці в навчальному закладі

Відповідальність за дотримання передбачених законом вимог до оформлення кабінету ОП, а також за підтримання його належної діяльності несе керівник відповідної навчальної установи. Для виконання безпосередніх функцій щодо утримання кабінету в належному стані керівник установи своїм наказом призначає відповідальну за це особу.

Наведений нижче перелік функцій, зазвичай, виконує викладач з охорони праці в навчальному закладі, хоча наказ може видаватися і на іншого працівника, котрий має потрібну профпідготовку та пройшов спеціальне навчання з ОП. Отже, відповідальна особа:

  • займається організацією поточної діяльності кабінету;
  • розробляє річні плани його роботи;
  • створює відповідні умови для ефективного функціонування кабінету;
  • «наповнює» стенди з різних питань ОП та БЖД в інших навчальних аудиторіях та кабінетах тощо.

Загалом робота кабінету з охорони праці у навчальному закладі регулюється навчальними планами та програмами з предметів ОП, БЖД та інших суміжних дисциплін.

Навчання і перевірка знань з охорони праці працівників закладів освіти

logo