Інструкція з охорони праці для підсобного кухонного робітника

3 листопада 2021
456
Середній бал: 5 із 5

Наведено примірну інструкцію з охорони праці для підсобного кухонного робітника. За потреби адаптуйте її до умов вашого підприємства.

1. Загальні положення

1.1. Дія інструкції поширюється на всі підрозділи Підприємства.

1.2. Інструкція розроблена відповідно до Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 29.01.1998 № 9.

1.3. До роботи підсобного кухонного робітника (далі — робітник) допускають осіб, які пройшли медичний огляд; вступний і первинний інструктажі з охорони праці, пожежної безпеки та правил надання домедичної допомоги потерпілим при нещасних випадках; мають особисту медичну книжку та І групу з електробезпеки.

Перевірте свій професійний рівень із охорони праці

1.4. Робітник зобов’язаний:

  • виконувати лише ту роботу, яку доручив йому керівник, та не передоручати свою роботу будь-кому іншому;
  • працювати в чистому спецодязі, користуватися іншими засобами індивідуального захисту;
  • знати умови безпечної експлуатації обладнання, з яким він працює;
  • не допускати до робочої зони сторонніх осіб;
  • утримувати робоче місце в чистоті, не захаращувати його;
  • дотримуватися правил пожежної безпеки, знати місце розташування первинних засобів пожежогасіння та напрямки евакуації у разі пожежі;
  • дотримуватися правил внутрішнього трудового розпорядку, трудової дисципліни.

1.5. Робітник повинен дотримуватися таких правил особистої гігієни:

  • залишати верхній одяг, головний убір, особисті речі в гардеробній або окремій шафі. Не можна зберігати їх у робочій зоні;
  • перед початком роботи ретельно вимити руки з милом;
  • систематично доглядати за нігтями, утримувати їх у чистоті. Перед початком роботи на нігті не слід наносити лак;
  • не курити та не вживати їжу на робочому місці. Їсти можна лише під час установлених перерв у спеціально відведених для цього місцях;
  • перш ніж відвідувати вбиральню, знімати спецодяг у спеціально відведеному для цього місці;
  • розпочинаючи роботу після відлучення з робочого місця і після стикання із забрудненими предметами, руки необхідно мити з намилюванням не менше ніж два рази. Особливо ретельно їх слід мити після відвідування вбиральні. В цих випадках руки потрібно вимити теплою водою з милом, потім — 0,2%-вим освітленим розчином хлорного вапна, а далі знову помити теплою водою з милом. Особи, які працюють в одязі з короткими рукавами, мають мити руки до ліктів;
  • необхідно повідомляти керівнику про всі отримані на виробництві чи вдома порізи, забої, опіки, ознаки застуди чи кишкової дисфункції, а також про інфекційні захворювання в сім’ї.

1.6. Робітнику заборонено:

  • запускати машини й апарати, працювати на обладнанні без спеціального дозволу керівництва;
  • вмикати та вимикати електрообладнання мокрими руками;
  • залишати увімкнене в електромережу обладнання без нагляду;
  • самостійно усувати несправності електрообладнання або доручати це стороннім особам;
  • знімати запобіжні таблички/плакати з розподільних електрощитків, самовільно відкривати електрощитки та здійснювати в них включення, переключення;
  • торкатися руками водночас до увімкненого в мережу електроприладу та до пристроїв, що мають природне заземлення, — радіаторів, труб опалення, водопровідних труб тощо;
  • торкатися оголених і погано ізольованих дротів.

1.7. Основні шкідливі та небезпечні виробничі чинники, які можуть впливати на робітника:

1) фізичні:

  • рухомі частини виробничого обладнання;
  • підвищена температура та вологість повітря робочої зони;
  • підвищена температура поверхонь обладнання;
  • підвищений рівень шуму на робочому місці;
  • підвищений рівень іонізуючих випромінювань у робочій зоні;
  • підвищене значення напруги в електричному ланцюзі, замикання якого може статися через тіло людини;
  • нестача природного освітлення;

2) психофізіологічні: статичні та динамічні фізичні перевантаження.

1.8. Робітника забезпечують таким спецодягом:

  • куртка біла бавовняна (строк носіння — чотири місяці);
  • фартух бавовняний із водовідштовхувальним просочуванням (строк носіння — шість місяців);
  • шапочка біла бавовняна або косинка біла бавовняна (строк носіння — шість місяців).

Заколювати спецодяг і тримати в кишенях одягу булавки, скляні й інші гострі предмети заборонено.

1.9. Взуття робітника має бути з неслизькою підошвою.

1.10. У разі погіршення самопочуття під час виконання трудових обов’язків слід припинити роботу, попередити свого керівника та звернутися по медичну допомогу.

1.11. Окрім вимог цієї інструкції, робітник зобов’язаний дотримуватися інструкцій із безпечної експлуатації обладнання підприємства-виробника, інструкцій з охорони праці для конкретних видів робіт — наприклад, миття посуду.

1.12. За порушення вимог цієї інструкції робітника притягують до відповідальності згідно з чинним законодавством.

2. Вимоги безпеки перед початком роботи

2.1. Надягти спецодяг, застібнути його на всі ґудзики. Прибрати волосся під головний убір. Спецодяг має бути без кінців, що звисають. Зняти з рук ювелірні прикраси, годинник. Ретельно помити руки з милом.

2.2. Підготувати робоче місце до виконання робіт. Переконатися у тому, що воно достатньо освітлене.

2.3. Підготувати необхідні інструменти, пристосування, обладнання. Розташувати їх у зручному та безпечному для користування порядку.

2.4. Перевірити справність обладнання, наявність на ньому засобів захисту, захисного заземлення, справність автоматичного відключення їх від мережі живлення.

2.5. Перевірити роботу обладнання на холостому ходу.

2.6. Переконатися в наявності біля електрообладнання діелектричних килимків.

2.7. Якщо виявили будь-які несправності та недоліки, роботу не розпочинати. Повідомити про це керівнику. Розпочати роботу можна лише після того, як усунуть усі недоліки.

3. Вимоги безпеки під час роботи

3.1. Під час роботи бути уважним, не відволікатися самому та не відволікати інших.

3.2. Переносити продукти слід у жорсткій тарі, користуючись при цьому рукавицями.

3.3. Гарячу воду потрібно переносити в закритій тарі.

3.4. Дотримуватися встановлених граничних норм підіймання і переміщення вантажів однією людиною залежно від статі та віку:

  • для чоловіків, які досягли віку 18 років, — 30 кг;
  • для жінок, що досягли віку 18 років:
    • підіймання і переміщення вантажів при чергуванні з іншою роботою (до двох разів на годину) — 10 кг;
    • підіймання і переміщення вантажів постійно протягом робочої зміни — 7 кг;
    • сумарна вага вантажу, який переміщують протягом кожної години робочої зміни, не має перевищувати: з робочої поверхні — 350 кг, з підлоги — 175 кг;
  • для неповнолітніх висота підіймання вантажу не має перевищувати 1 м.

Відстань переміщення вантажу вручну не має перевищувати 5 м. Граничні норми ваги вантажу наведено в Таблицях 1 та 2.

Таблиця 1. Граничні норми підіймання та переміщення вантажів підлітками під час короткочасної та тривалої роботи

Календарний вік, повних років

Граничні норми ваги вантажу, кг

Короткочасна робота

(1—2 підняття та переміщення вантажу протягом 1 год робочого часу)

Тривала робота

(понад 2 підняття та переміщення вантажу протягом 1 год робочого часу)

юнаки

дівчата

юнаки

дівчата

14

5

2,5

-

-

15

12

6

8,4

4,2

16

14

7

11,2

5,6

17

16

8

12,6

6,3

Таблиця 2. Граничні норми сумарної ваги вантажу для підлітків у розрахунку на 1 год робочого часу

 

Календарний вік, повних років

Сумарна вага вантажів, що підіймаються/переміщуються під час роботи, кг

з рівня робочої поверхні

з підлоги

юнаки

дівчата

юнаки

дівчата

14

10

5

7

3,5

15

48

12

24

6

16

160

40

80

20

17

272

72

130

32

Сумарна вага вантажу дорівнює добутку ваги вантажу на кількість його підіймань/ переміщень.

В усіх випадках до ваги вантажу включається вага тари й упаковки.

3.5. Щоб запобігти опікам рук, необхідно користуватися рушниками, прихватками, іншими засобами захисту рук.

Груповий нещасний випадок у ресторані:

3.6. Установлювати наплитні котли на плиту та знімати їх мають два працівники, використовуючи сухий рушник.

3.7. Під час знімання з плити каструль, чайників, сковорідок тощо потрібно стежити, щоб працівники, які перебувають поруч, не отримали опіків.

3.8. Кришки котлів, каструль та іншого наплитного посуду з гарячою їжею необхідно знімати обережно, на себе.

3.9. Під час перевезення та встановлення котлів з їжею слід користуватися візками з підйомною платформою та пересувати візки й пересувні стелажі у напрямку від себе.

3.10. Під час установлення листів, котлів та інших ємностей необхідно користуватися спеціальними підставками. Використовувати для цього випадкові предмети заборонено.

3.11. Під час роботи з ножем необхідно:

  • достатньо щільно тримати рукоятку та стежити, щоб рука не потрапляла під гострий край леза;
  • лезо тримати від себе;
  • міцно утримувати продукт, який нарізається, недомінантною рукою, щоб він не рухався;
  • тримати недомінантну руку на безпечній відстані від ножа.

3.12. Під час роботи з ножем заборонено:

  • перевіряти гостроту різальних крайок ножа рукою;
  • ходити та нахилятися з ножем у руках;
  • на час перерви в роботі залишати ніж у продукті, який нарізається;
  • знімати залишки продуктів з ножа рукою. Очищати ніж слід за допомогою виделки-лопатки та чистої серветки.

3.13. Гострити ніж об мусат потрібно осторонь від працівників, зайнятих на інших операціях.

3.14. Ручне миття риби необхідно виконувати щітками та скребками у спеціальних рукавицях, які захищають руки. Виймати рибу з ванни потрібно дротяними черпаками.

3.15. Відкривати консервні банки слід спеціальними ключами або іншими пристроями.

3.16. Розкривати та розпаковувати тари необхідно за допомогою спеціальних інструментів — цвяходери, кліщі тощо.

3.17. Під час відкривання пляшок з шипучими напоями не можна спрямовувати горло пляшки в напрямку людей.

3.18. Відкривати пляшки слід штопором або ключем. Не можна витягувати коркові пробки з горла пляшки шляхом нанесення ударів по дну пляшки долонею руки або по твердій поверхні.

3.19. Харчові продукти, пролиті рідини, уламки розбитого посуду та склотари, які впали на підлогу, потрібно негайно прибрати. Для прибирання слід користуватися щіткою, совком, віником, ганчіркою. Не прибирати сміття та відходи незахищеними руками.

Інструкція з охорони праці для підсобного кухонного робітника Чи правомірно зобов’язати фахівця з ОП проводити профілактичні заходи проти COVID-19

4. Вимоги безпеки після закінчення роботи

4.1. Відключити електроустаткування від електромережі відповідно до вказівок експлуатаційної документації.

4.2. Після повної зупинки обладнання очистити його від залишків продуктів. Чистити ріжучі ножі та решітки слід лише спеціальним дерев’яним шкребком.

4.3. Робочу поверхню колоди для розрубу м’яса очистити ножем та посипати сіллю, а бокову частину помити гарячою водою.

4.4. Промити виробничий інвентар та інструменти з додаванням мийних засобів, ошпарити окропом та прибрати до відведеного для їх зберігання місця.

4.5. Прибрати робоче місце, винести сміття. Змітати крихти хліба слід тільки спеціальними щітками.

4.6. Зняти спецодяг, покласти його у відведене для нього місце.

4.7. Ретельно вимити руки та обличчя з милом, якщо є змога — прийняти душ.

4.8. Закрити крани на трубопроводах холодної та гарячої води.

4.9. Доповісти керівнику про всі недоліки та несправності, які виявили під час роботи.

5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях

5.1. У разі аварійної або надзвичайної ситуації робітник зобов’язаний терміново повідомити про це своєму керівнику, а за його відсутності — керівнику, вищому за посадою. Також повідомити своєму керівнику про всі порушення вимог охорони праці, які можуть становити небезпеку для працівників.

5.2. Нещасний випадок чи аварійна ситуація можуть виникнути у разі:

  • роботи з несправними інструментами й обладнанням;
  • дії екстремальних температур на організм;
  • недостатньої освітленості робочої зони;
  • враження електричним струмом;
  • поранення;
  • падіння предметів;
  • падіння працівників під час пересування;
  • пожежі.

5.3. Якщо виявили ознаки горіння — дим, запах горілого, потрібно вимкнути обладнання, знайти джерело займання і вжити заходів, щоб його ліквідувати. Не допускати до небезпечної зони сторонніх осіб.

У разі займання жиру не можна заливати його водою. Необхідно припинити його нагрівання та накрити кришкою, цупкою тканиною чи іншим предметом, що перешкоджає доступу повітря до зони горіння.

5.4. У разі пожежі необхідно:

  • викликати пожежно-рятувальні підрозділи за телефоном «101». При виклику вказати адресу об’єкта, кількість поверхів будівлі, де виникла пожежа, місце пожежі, наявність людей в осередку пожежі та своє прізвище;
  • повідомити про пожежу своєму керівнику, а за його відсутності — керівнику, вищому за посадою;
  • вимкнути електроенергію;
  • розпочати гасити пожежу наявними засобами пожежогасіння. Електромережу, електроприлади слід гасити тільки вуглекислотними, порошковими вогнегасниками. Заборонено гасити їх водою або пінними вогнегасниками;
  • організувати евакуацію людей і матеріальних цінностей;
  • організувати зустріч пожежно-рятувальних підрозділів, які прибули за викликом. Надати їм допомогу під час гасіння пожежі.

5.5. Якщо є потерпілі, необхідно надати їм домедичну допомогу згідно з інструкцією з надання домедичної допомоги, що діє на Підприємстві.

logo