-

Нещасний випадок з електромонтером: практика розслідування

14 вересня 2021
164
Середній бал: 5 із 5

Експерт проаналізував результати спеціального розслідування нещасного випадку зі смертельним наслідком, що стався з електромонтером РЕМ однієї з енергетичних компаній. Чи все врахувала комісія зі спеціального розслідування?

Порушення вимог електробезпеки часто призводять до нещасних випадків унаслідок ураження електричним струмом. Попри це, керівники та інші посадові особи відповідних підприємств недостатньо роблять для того, щоб запобігти цим порушенням.

Про те, що нехтування вимогами електробезпеки може коштувати життя, свідчить нещасний випадок з електромонтером, описаний нижче.

Як забезпечити безпеку робіт в електроустановках

Відомості про потерпілого

Потерпілий Д. працював електромонтером оперативно-виїзної бригади (ОВБ) одного з районів електричних мереж (РЕМ). Загальний стаж роботи: 29 років 9 місяців, зокрема в енергетичній компанії та за професією — 24 роки 4 місяці.

Працівник пройшов професійне навчання, перевірку знань, вступний, повторний (за два дні до нещасного випадку), цільовий (за кілька годин до трагедії) інструктажі та медичний огляд.

Унаслідок нещасного випадку загинув. За висновком судово-медичної експертизи смерть настала внаслідок ураження електричним струмом.

Характеристика компанії, виробничого підрозділу та місця нещасного випадку

До складу компанії входять 22 РЕМ, департамент високовольтних електричних мереж, 2 цехи централізованого ремонту та лікувально-оздоровлювальний комплекс. Чисельність працівників на час розслідування нещасного випадку — 3645 осіб.

Режим роботи компанії: з 08:00 до 17:15, в п’ятницю — до 16:00. Обідня перерва з 12:00 до 13:00. Вихідні: субота та неділя. Режим роботи оперативно-диспетчерських груп (ОДГ): перша зміна — з 08:00 до 20:00, друга — з 20:00 до 08:00.

У компанії є департамент охорони праці. В 17 РЕМ введена посада інженера з охорони праці. Переглянута та затверджена система управління охороною праці. Посадові особи та фахівці пройшли навчання і перевірку знань із питань охорони праці. Працівники, які виконують роботи підвищеної небезпеки, пройшли спеціальне навчання та перевірку знань. Розроблені виробничі інструкції за професіями та видами робіт. Працівники забезпечені спецодягом та іншими засобами індивідуального захисту.

Однак за висновками комісії зі спеціального розслідування нещасного випадку зі смертельним наслідком у компанії не належно контролюють, чи дотримуються працівники нормативно-правових актів з охорони праці. Про це також свідчать й інші нещасні випадки, які сталися тут торік через порушення вимог нормативно-правових актів, зокрема з електробезпеки, яких припустилися виконавці робіт.

РЕМ, працівником якого був потерпілий, не є юридичною особою і перебуває в підпорядкуванні генерального директора компанії, технічної та комерційної дирекцій. У цьому підрозділі працює 100 осіб, 35 з яких — інженерно-технічні працівники, 65 — працівники робітничих професій.

На балансі РЕМ перебуває 28 одиниць техніки, з них: 2 легкових автомобілі, 1 — вантажний, 6 — спеціальних, 4 мікроавтобуси, 4 трактори, 1 пересувна технічна лабораторія. За цією технікою закріплені водії.

РЕМ обслуговує 767,118 км повітряних ліній 10 кВ; 850,357 км — 0,4 кВ; 25,566 км кабельних ліній 10 кВ; 16,375 км — 0,4 кВ; 431 трансформаторну підстанцію 10/04 кВ; один розподільний пункт 10 кВ.

Для оперативного обслуговування зазначених об’єктів в РЕМ функціонує ОДГ, до складу якої входять: її керівник, 4 диспетчери, 3 електромонтери ОВБ та 5 водіїв.

Нещасний випадок стався у високовольтній шафі розподільчого устаткування (РУ) 10 кВ КТП-10/0,4 кВ № 514 (далі — КТП-514).

Обставини нещасного випадку

Того фатального дня о 08:00 в диспетчерському пункті ОДГ РЕМ на зміну заступили черговий диспетчер М., електромонтер Д. та водій О. Під час приймання зміни М. ознайомився з відхиленнями від схеми нормального режиму й отримав відомості від чергового диспетчера попередньої зміни, що на підстанції (ПС) 110/35/10кВ «А-ни» від учора відключена повітряна лінія (ПЛ) 10кВ Л-023, прийняв рапорт ОВБ та перевірив комплектацію захисними засобами.

За допомогою засобів зв’язку черговий диспетчер дав розпорядження черговому електромонтеру з обслуговування ПС-110/35/10кВ «А-ни» З. одноразово увімкнути вимикач 10 кВ (далі — В-10 кВ) Л-23 та здійснити контроль ізоляції. Потім ознайомив ОВБ з оперативною схемою та наявними відхиленнями від схеми нормального режиму.

Від електромонтера З. диспетчер М. отримав повідомлення про огляд обладнання електроустановки та неуспішне ручне повторне ввімкнення В-10 кВ Л-23.

О 08:45 М. отримав від чергового електромонтера ОВБ Д. повідомлення про те, що бригада готова до виїзду. Після цього диспетчер ОДГ розпорядився поїхати на АЗС, де дозаправити автомобіль пальним, та їхати до КТП-514, щоб оглянути тамтешнє обладнання.

Із пояснення водія О. та чергового диспетчера М. команда щодо огляду КТП-514 була скасована, адже бригада ОВБ не змогла її знайти. Опісля диспетчер розпорядився їхати до лінійного роз’єднувача № 232 (далі — ЛР-232) на ПЛ-10кВ Л-023, щоб поділити лінію.

О 10:15 черговий диспетчер М. дав розпорядження черговому електромонтеру ПС-110/35/10кВ «А-ни» З. за допомогою захисних засобів відключити на ПЛ-10кВ Л-023 ЛР-232. Потім розпорядився увімкнути на цій електроустановці В-10кВ Л-023 та здійснити контроль ізоляції. З. успішно виконав розпорядження.

Черговий диспетчер за допомогою телеуправління відключив В-10кВ Л-023 на ПС-110/35/10кВ «А-ни». Про це свідчить запис в оперативному журналі програмного комплексу «Стріла» та пояснення М. Потім розпорядився, щоб електромонтер З. увімкнув ЛР-232 на ПЛ-10кВ Л-023. Той розпорядження виконав. У цей час диспетчер М. за допомогою телеуправління увімкнув В-10кВ Л-023 на ПС-110/35/10кВ «А-ни».

О 10:36 черговий диспетчер видав ОВБ нове завдання: ліквідувати в мережах 0,4 кВ, які відходять від КТП-103, технологічні порушення — оглянути ПЛ-0,4 кВ Л-3 та замінити в електроустановці запобіжник у бік Л-3.

Нещасний випадок з електромонтером: практика розслідування  Які сертифікати необхідні електрику для проходження медогляду

Диспетчер М. отримав скарги від споживачів про відсутність напруги. Тож о 12:35 дав розпорядження ОВБ знайти КТП-514, де в РУ‑0,4 кВ перевірити наявність виходу всіх фаз із трансформатора.

Відшукавши КТП-514, але не доповівши про це черговому диспетчеру ОДГ, черговий електромонтер ОВБ Д. перевірив наявність напруги на всіх виходах трансформатора та виявив, що на одному з них фази не було. Під час подальшого огляду обладнання також установив, що пошкодився розрядник однієї фази. Опісля Д. самовільно, без дозволу чергового диспетчера відключив підстанційний роз’єднувач КТП-514, приставив до щита драбину, піднявся на нього та від’єднав від мережі пошкоджений розрядник.

Після цього електромонтер вирішив перевірити справність запобіжників у РУ-10 кВ. Він виявив, що два з трьох запобіжники некалібровані, тобто перемкнуті тонким дротом. Підозрюючи, що третій стандартний калібрований запобіжник ПК-10 несправний, Д. теж перемкнув його дротом.

Після огляду запобіжників черговий електромонтер, знову нічого не повідомляючи черговому диспетчеру, увімкнув підстанційний роз’єднувач КТП-514 та почав повторно перевіряти наявність на виходах трансформатора всіх фаз. Проте напруги на одній із них так і не було.

О 13:00 Д. повідомив М. про те, що він перебуває на КТП-514, де в РУ‑0,4 кВ відсутня фаза і є підозра на несправність трансформатора. Черговий диспетчер дав розпорядження черговому електромонтеру перевірити наявність виходу фаз на КТП-425, що живиться від тієї ж ПЛ-10 кВ.

Жителі села, що проживають недалеко від КТП-514, повідомили бригаді ОВБ про обірваний шлейф однієї з фаз, що підходить до КТП-514. У зв’язку з цим черговий електромонтер повторно зателефонував черговому диспетчеру ОДГ. Повідомивши про причину відсутності напруги на одній із фаз, він запропонував відключити, а потім заземлити ПЛ-10 кВ Л-023 на ПС-110/35/10кВ «А-ни». Одразу після цього Д. дав розпорядження водію ОВБ О. дістати з бригадного автомобіля захисні засоби.

Відповідно до витягу з реєстрів дзвінків телефонів «Мій Київстар», а також записів в оперативному журналі ОДГ та пояснень чергового диспетчера М. він зателефонував черговому електромонтеру ПС-110/35/10 кВ «А-ни» та дав розпорядження відключити В-10кВ Л-023, після чого ввімкнути заземлювальні ножі в бік лінії Л-023. Однак те, що від чергового диспетчера М. надходила така команда, черговий електромонтер З. заперечував.

Тоді, коли водій ОВБ перебував за 5 м до КТП-514, черговий електромонтер піднявся драбиною до РУ-10кВ електроустановки та наблизився на недопустиму відстань до нестандартних запобіжників (ПК-10 кВ), які перебували під напругою. Як наслідок — його вразив електричний струм. Почувши характерний тріск електричної дуги, водій О. відключив підстанційний роз’єднувач КТП-514. Опісля він з жителем села К. — очевидцем нещасного випадку — зняли потерпілого з КТП-514 і почали надавати йому домедичну допомогу.

Через кілька хвилин до місця події прибув місцевий фельдшер, який почав надавати домедичну допомогу електромонтеру Д. Згодом лікар і фельдшер швидкої, яка прибула на виклик, упродовж 35 хвилин намагалися реанімувати потерпілого, але їхні старання виявилися неуспішними. Вражений струмом, не приходячи до тями, черговий електромонтер помер.

Електробезпека
МИХАЙЛО ЧЕМЕРИСексперт із питань домедичної допомоги, директор ліцею № 208 м. Києва, вчитель медико-санітарної підготовки
Як врятувати життя потерпілому й не наразитися на небезпеку самому? Скористайтеся порадами експерта

Висновки комісії зі спеціального розслідування

За висновком комісії зі спеціального розслідування основна причина нещасного випадку з черговим електромонтером ОВБ Д. — недотримання інструкцій з охорони праці, супутня — невиконання посадових обов’язків.

Особи, дії чи бездіяльність яких призвели до нещасного випадку:

Черговий електромонтер ОВБ Д. (потерпілий) — самовільно розширив робоче місце та обсяг завдання і наблизився до струмовідних частин РУ-10 кВ, що перебували під напругою, на недопустиму відстань.

Порушив:

  • пункт 5.2.2 Правил;
  • пункти 3.1, 3.6, 3.7, 3.14 Інструкції з охорони праці для чергового електромонтера ОВБ, затвердженої технічним директором енергетичної компанії від 15.08.2017 (далі — Інструкція);
  • пункт 2.21 Робочої інструкції електромонтера ОВБ РЕМ, затвердженої технічним директором енергетичної компанії від 15.08.2017 (далі — Робоча інструкція).

Черговий водій ОВБ О. — допустив самовільне розширення робочого місця та обсяг завдання електромонтером ОВБ Д., не належно контролював його дії.

Порушив:

  • пункт 5.2.2 Правил;
  • пункти 3.1, 3.6, 3.7, 3.14 Інструкції;
  • пункт 2.21 Робочої інструкції.

Самовільно виконувати роботи, а також розширювати робоче місце та обсяг завдання, визначені нарядом або розпорядженням, заборонено. Тож черговий водій, який повинен був контролювати дії електромонтера, теж причетний до порушення зазначених пунктів нормативно-правових актів з електробезпеки. А якщо так, то інкриміновані йому порушення логічні.

Черговий диспетчер ОДГ М. — не провів цільового інструктажу під час видачі завдання на роботу ОВБ, проводив переговори без реєстрації на архіваторі розмов, не координував час і місце роботи ОВБ.

Порушив:

  • пункт 2.26 Посадової інструкції диспетчера ОДГ, затвердженої в. о. генерального директора компанії від 05.01.2018;
  • пункт 13.79 Правил технічної експлуатації електричних станцій і мереж;
  • пункт 6.1.5 Правил.

Головний інженер РЕМ Т. — не забезпечив достатнього контролю за дотриманням нормативно-правових актів з охорони праці під час ведення оперативних переговорів та перемикань у схемах електроустановок.

Порушив: пункт 2.10.1 Посадової інструкції головного інженера РЕМ, затвердженої в. о. генерального директора енергетичної компанії від 05.01.2018.

Хто насправді винен у смерті електромонтера. Дізнайтеся думку експерта

logo