Обираємо метод навчання з питань охорони праці на підприємстві

941
Для ефективного проведення навчання з питань охорони праці важливо правильно обрати метод навчання залежно від характеристик аудиторії, місця проведення, бажаних результатів тощо

Типове положення, затверджене наказом Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 № 15, передбачає, що навчання з питань охорони праці може проводитись як традиційними методами, так і з використанням сучасних видів навчання — модульного, дистанційного. У процесі навчання рекомендують застосовувати технічні засобів:

  • аудіовізуальні; 
  • комп'ютерні навчально-контрольні системи тощо.

Будь-який процес навчання передбачає взаємодію між викладачем та слухачами. Залежно від участі слухачів у навчальній діяльності моделі навчання поділяють на активну та пасивну. Для реалізації кожної моделі існують різноманітні методи.

Методи навчання з охорони праці при активній моделі

Активна модель передбачає активну участь аудиторії в процесі навчання, зазвичай застосовується для невеликої аудиторії.

При активній моделі навчання на підприємстві доцільно застосовувати такі методи навчання працівників з питань охорони праці:

  • дебати; 
  • ділова гра;
  • ігри-вправи; 
  • навчальна екскурсія;
  • практичне заняття;
  • самостійна робота;
  • семінар; 
  • тематична зустріч.

Характеристика методів навчання з питань охорони праці при активній моделі

Дебати

  • колективне обговорення конкретної професійної проблеми за участю викладача та аудиторії
  • співставлення різних позицій
  • активні провокаційні запитання заперечення, спростування

Мозковий штурм 

  • висування творчих ідей у процесі вирішення проблеми

Навчальна екскурсія

  • спостереження реальних процесів виробництва та виробничих взаємозв’язків
  • використання теоретичних знань на практиці

Практичне заняття

  • детальний розгляд теоретичних положень
  • формування умінь та навичок їх практичного застосування шляхом виконання індивідуальних практичних завдань
  • застосування технічних засобів, комп’ютерної техніки у навчальних лабораторіях, кабінетах, класах, центрах

Самостійна робота

  • вивчення навчального матеріалу, за допомогою якого аудиторія самостійно закріплює і поглиблює раніше набуті теоретичні знання, практичні навички й уміння

Семінар

  • обговорення вивченої теми
  • закріплення, розширення та поглиблення отриманих раніше знань

Тематична зустріч

  • наявність експерта
  • чітко окреслена тема

Фронтальне опитування

  • усний контроль, під час якого викладач пропонує серію логічно пов’язаних між собою запитань для аудиторії
  • вигляд жвавої бесіди
  • можливість за порівняно короткий час перевірити знання значної частини аудиторії

Інтерактивне навчання як різновид активного

Інтерактивна модель навчання передбачає постійне спілкування (бесіду, діалог) викладача з слухачами, слухачів між собою, тобто взаємодію всіх учасників процесу навчання. Інтерактивні методи орієнтовані на ширшу взаємодію слухачів не лише з викладачем, а й між собою, і на домінування активності слухачів у процесі навчання.

Основними складовими таких занять є інтерактивні вправи і завдання, які виконує аудиторія. Таку форму навчання доцільно застосовувати для невеликої кількості слухачів.

При інтерактивній моделі на підприємстві доцільно застосовувати такі методи навчання працівників з питань охорони праці:

  • мозковий штурм;
  • фронтальне опитування.

Пасивна модель навчання з охорони праці: методи

При пасивній моделі навчання аудиторія не бере активної участі у самому процесі та лише сприймає матеріал, який їй подає викладач: відеофільм, текст із роздруківок тощо. За такої моделі використовуються методи, коли аудиторія або дивиться, або слухає, або читає (лекція-монолог, пояснення нового матеріалу викладачем, демонстрація). Основним методом пасивного навчання є лекція.

Обираємо метод навчання з питань охорони праці на підприємстві

Імітаційні та неімітаційні методи навчання з охорони праці

Залежно від формування системи знань, умінь і навичок методи навчання можна поділити на дві групи:

  • імітаційні, в основі яких імітація умінь і навичок, необхідних у професійній діяльності «учня»;
  • неімітаційні — усі види лекційних занять.

Навчання з охорони праці можна проводити такими неімітаційними методами:

  • лекція з розглядом конкретних ситуацій,
  • лекція-бесіда,
  • лекція-вікторина,
  • лекція-дискусія,
  • лекція-консультація,
  • лекція-панорама,
  • лекція-прес-конференція,
  • проблемна лекція,
  • тематична дискусія або «круглий стіл».

Імітаційні методи передбачають навчання професійних умінь і навичок та пов’язані з моделюванням ігрової ситуації. Такі методи можуть використовуватися на різних етапах навчання: під час первинного оволодіння знаннями, їх закріплення й удосконалення, формування вмінь і навичок.

Імітаційні методи поділяють на ігрові та неігрові. До ігрових належать проведення ділових ігор, ігрове проектування, ігри-вправи тощо, а до неігрових — аналіз конкретних ситуацій, стажування тощо.

Критерії для вибору моделі та методу навчання з питань охорони праці

Для того, щоб підібрати найзручніші модель та метод навчання і тим самим підвищити ефективність навчання, необхідно спочатку проаналізувати такі критерії:

  • загальна мета навчання;
  • потреби підприємства, яке представляють слухачі;
  • конкретні завдання, які буде вирішувати запропонована тема навчання;
  • програма навчання;
  • кількість слухачів у групі;
  • посада, ранг, категорія слухачів;
  • рівень знань слухачів із запропонованої теми;
  • місце і час проведення занять;
  • можливості технічних засобів навчання, що будуть використані для активізації розумової діяльності слухачів;
  • тривалість занять;
  • індивідуальні психологічні особливості слухачів;
  • можливості викладача, його вміння, навички, особистий досвід.

Беручи до уваги ці критерії, можливо підібрати найоптимальніші модель та метод навчання з питань охорони праці на підприємстві.



Освітні заходи

Освітні заходи

Перевірте свої знання та здобудьте нові

Взяти участь

Інтернет-магазин

Інтернет-магазин

Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз

Живе спілкування з редакцією

ЖУРНАЛИ ДЛЯ СПЕЦІАЛІСТА З ОХОРОНИ ПРАЦІ

Розсилка





© Служба охорони праці, 2017. Усі права захищено

Повне або часткове копіювання будь-яких матеріалів порталу, цитування, публікація їх анотованих оглядів допускаються лише з письмового дозволу редакції порталу

Свідоцтво про державну реєстрацію
КВ 14788-3759 Р від 17.06.2008


  • Ми в соцмережах
Файл доступний лише для зареєстрованих користувачів!



Витратіть на РЕЄСТРАЦІЮ лише 57 секунд і СКАЧУЙТЕ форми, зразки та бланки документів з охорони праці без обмежень.



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт
Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Стоп! Матеріал тільки для зареєстрованих користувачів





Щоб повернутися до статті, ЗАРЕЄСТРУЙТЕСЯ НА ПОРТАЛІ. Це займе не більше 1 хв — натомість надалі читатимете статті, запитання та відповіді без обмежень.



У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І отримати доступ на сайт
Знадобиться лише хвилина!
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль