text
Служба охорони праці

На допомогу роботодавцеві, який планує створити кабінет охорони праці

  • 12 липня 2018
  • 3879

Як обладнати кабінет охорони праці й організувати його роботу та чи обов’язково взагалі створювати такий кабінет — читайте у статті.

У квітні 2017 року набрав чинності наказ Мінсоцполітики «Про затвердження Змін до Типового положення про службу охорони праці» від 31.01.2017 № 148. Згідно з цими змінами створення кабінетів з охорони праці відтепер — не обов’язок, а рекомендація.

Водночас у Типовому положенні про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 № 15, зазначено, що вступний та позаплановий інструктажі варто проводити в кабінеті охорони праці.

Хто і як має створювати кабінет з охорони праці

Отже, роботодавець має самостійно вирішити питання створення кабінету охорони праці. На допомогу роботодавцеві, який має бажання створити такий кабінет, у 2008 році Держгірпромнагляд розробив Рекомендації щодо організації роботи кабінету промислової безпеки та охорони праці, якими користуються й нині.

Варто зазначити, що деякі відомства розробили свої Положення про кабінет охорони праці. Наприклад, Міністерство охорони здоров’я України затвердило відповідне положення для установ, закладів, підприємств у його підпорядкуванні, або Міністерство освіти і науки України затвердило Положення про кабінет охорони праці професійно-технічного навчального закладу, вимоги якого поширюються на всі ПТНЗ незалежно від форм власності та підпорядкування.

На допомогу роботодавцеві, який планує створити кабінет охорони праці Вас також може зацікавити стаття Кабінет і куточок охорони праці як інструмент навчання

Загальні вимоги до кабінету охорони праці

Відповідно до зазначених вище Рекомендацій, кабінет охорони праці організовують:

  • на підприємствах, де працює 100 і більше осіб; 
  • на підприємствах, де специфіка виробництва вимагає проведення з персоналом великого обсягу робіт з питань охорони та безпеки праці.

Приміщення кабінету охорони праці має відповідати вимогам будівельних норм і правил. Його площу визначають залежно від кількості працівників:

  • до 1000 осіб — 24 м2;
  • більше 1000 — плюс ще 6 м2.

На допомогу роботодавцеві, який планує створити кабінет охорони праці Хто складає акт-дозвіл на проведення занять у кабінетах трудового навчання – розповідає експерт

Для нових виробничих об'єктів, або тих що реконструюються, місце розташування кабінету потрібно визначати на стадії проектування.

На невеликих підприємствах та в структурних підрозділах рекомендують створювати куточок охорони праці.

У разі пересувного характеру виробничої діяльності суб’єкта господарювання або перебування працівників на тимчасових ділянках роботи доцільно обладнати пересувні кабінети чи куточки.

Куточок охорони праці може мати вигляд стенду, екрану, комп’ютера з відповідним програмним забезпеченням. Він може бути облаштований як в окремому приміщенні, так і в частині приміщення загального призначення.

Оснащення кабінету з охорони праці

Важливо, аби працівники підприємства мали вільний доступ до кабінету охорони праці протягом робочого часу, хоча б упродовж однієї робочої зміни. За можливості кабінет постійно має поповнюватися новими нормативними актами з охорони праці, а інформація про них поширюватися серед працівників.

Досить ефективним є проведення в кабінеті охорони праці, обладнаному наочністю, наприклад:

  • інформаційними стендами,
  • технічними засобами (для лекцій, семінарів, бесід, консультацій, оглядів-конкурсів, перегляду тематичних кіно- та відеофільмів).

Якщо в кабінеті охорони праці є макети, манекени, засоби індивідуального та колективного захисту, це значно покращить організацію навчання і перевірки знань працівників з питань охорони праці, адже дасть можливість проводити тренувальні заняття правил поведінки під час виникнення аварій, надання домедичної допомоги потерпілим від нещасних випадків.

У куточку з охорони праці структурного підрозділу підприємства додатково може бути інформація про:

  • плани роботи кабінету охорони праці підприємства;
  • графіки проведення інструктажів і розклад учбових занять з охорони праці;
  • виконання заходів з поліпшення стану умов і безпеки праці, передбачених у колективних договорах та угодах;
  • наявні шкідливі і небезпечні виробничі фактори на робочих місцях структурного підрозділу (ділянки) та засоби захисту від них тощо.

Отже, оснащення кабінету охорони праці залежить від специфіки діяльності підприємства. Як свідчить практика, найбільш важливою є наявність бібліотечного фонду, який включатиме законодавчі та нормативно-правові акти з охорони праці, акти підприємства з питань безпеки та охорони праці, підручники, методичну та довідкову літературу, спеціалізовані періодичні видання та інші інформаційні матеріали.

Крім того, кабінет має бути забезпечений:

  • наочними посібниками,
  • плакатами,
  • стендами,
  • схемами,
  • макетами,
  • моделями,
  • тренажерами,
  • кіно-, відео- і діафільмами,
  • комп’ютерним обладнанням з відповідним програмним забезпеченням.

У кабінеті обов’язково розміщують зразки засобів індивідуального та колективного захисту, знаки безпеки, що застосовуються на підприємстві, прилади та пристрої безпеки, засоби та пристрої для проведення практичних занять з безпечного ведення робіт, інше обладнання.

Зазвичай організацію роботи кабінету охорони праці доручають спеціалісту служби охорони праці підприємства або іншій відповідальній особі, яка призначена наказом роботодавця.

На допомогу роботодавцеві, який планує створити кабінет охорони праці Дізнайтеся, чому економити на охороні праці дорого

Витрати на створення, оснащення та оформлення кабінету включаються до витрат підприємства відповідно до постанови КМУ від 27.06.2003 № 994, якою затверджено Перелік заходів та засобів з охорони праці, витрати на здійснення та придбання яких включаються до витрат.

На сьогодні далеко не кожен керівник підприємства береться за створення кабінету охорони праці, адже це вимагає певних витрат. Проте все залежить від уміння керівника та відповідних фахівців підприємства знайти для оснащення кабінету найвигідніші варіанти. Можна розпочати власними зусиллями: виділити приміщення, зосередити в ньому вже наявні засоби з охорони праці на підприємстві, що можливо — виготовити самостійно, й надалі поступово облаштовувати кабінет.

Підписка на статті

Підпишіться на розсилку, аби не пропустити жодної важливої та цікавої статті. Це БЕЗПЛАТНО. Ми триматимемо вас у курсі всіх актуальних подій у сфері охорони праці!

Освітні заходи
Освітні заходи
Перевірте свої знання та здобудьте нові
Взяти участь
Інтернет-магазин
Інтернет-магазин
Скористайтеся найбільш вигідними пропозиціями щодо передплати і станьте нашим читачем просто зараз
Ми в соцмережах
Знову це надокучливе спливаюче вікно!

Дратує? А Ви зареєструйтеся і спробуйте ще раз!

Витратіть на РЕЄСТРАЦІЮ лише 57 секунд і СКАЧУЙТЕ шпаргалки для спеціаліста з охорони праці, інструкції з охорони праці, журнали реєстрацій інструктажів без обмежень.

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
і скачаю все
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль
Стаття призначена для професіоналів!

Підтвердіть свій статус професіонала —пройдіть швидку реєстрацію. Після цього Вам будуть доступні:

• професійні матеріали сайту

• шпаргалки для безпомилкової роботи

• вебінари та презентації від найкращих експертів з охорони праці

У мене є пароль
нагадати
Пароль надіслано на пошту
Ввести
Я тут вперше
І продовжити читання
Введіть ел. пошту або логін
Неправильний логін або пароль
Неправильний пароль
Введіть пароль